Mukadimah
PELBAGAI usaha telah dirintis bagi
membolehkan wujudnya tahaluf siasi (kerjasama politik) antara UMNO dan
Pas yang sekali gus akan memastikan perpecahan di kalangan orang Melayu
tidak bertambah parah.
Malangnya, kerjasama itu sehingga kini tidak menjadi kenyataan
kerana terdapat di kalangan pemimpin kanan Pas yang menentang usaha
berkenaan.
Dalam satu wawancara dengan wartawan Utusan Malaysia, NIZAM YATIM
baru-baru ini, bekas Naib Presiden Pas, DATUK MOHD. NAKHAIE AHMAD
menegaskan sudah sampai masanya digerakkan
kuasa ketiga yang gigih berdakwah untuk membetulkan kepincangan politik yang terjadi.
UTUSAN: Apakah maksud tahaluf siasi dalam sejarah Islam dan adakah
Piagam Madinah itu permulaan awal dalam melaksanakan kerjasama politik?
MOHD. NAKHAIE: Tahaluf siasi adalah perjanjian politik iaitu
perjanjian bekerjasama di dalam satu pakatan untuk mencapai tujuan
politik tertentu yang dipersetujui oleh pihak-pihak yang terlibat.
Sebenarnya, kerjasama politik ini sering dilakukan di zaman
Rasulullah SAW dan Piagam Madinah itu bukan satu-satunya dan tidak pula
yang terawal. Ia diawali oleh berbagai kerjasama lain sebelum Piagam
Madinah. Kerjasama berlaku antara Islam sesama Islam yang dikenali
sebagai baiah dan antara Islam dan bukan Islam.
Pertimbangan apa yang digunakan bagi membolehkan kerjasama politik itu dilaksanakan?
Terdapat dua keterangan yang bertentangan daripada sumber hadis
mengenai kerjasama politik ini. Satu sumber menyebut bahawa tiada
kerjasama di dalam Islam.
Tetapi di dalam hadis yang diriwayat oleh al-Bukhari menyatakan,
Ashim memberitahu, katanya: “Aku berkata kepada Anas bin Malik, adakah
sampai kepada kamu bahawa Nabi SAW bersabda bahawa tiada tahaluf di
dalam Islam." Anas berkata: “Nabi telah bertahaluf antara orang-orang
Quraisy dan Ansar di rumahku."
Apa yang dapat dirumuskan daripada keterangan yang bertentangan itu,
bahawa terdapat dua fenomena bagi kerjasama politik itu. Yang tidak ada
di dalam Islam dan tidak dibenarkan adalah kerjasama yang bertujuan
menimbulkan keadaan yang tidak baik, membawa kepada kekacauan atau
dengan perkataan lain, menimbulkan fitnah, memecahbelahkan perpaduan
umat dan melemahkan kekuatannya.
Tetapi kerjasama yang bertujuan menegakkan keadilan dan kebaikan,
mengukuh perpaduan, membina kesejahteraan hidup, menolong yang lemah dan
teraniaya, adalah dibenarkan.
Kerjasama politik di dalam Islam bukan boleh dilakukan
sewenang-wenangnya. Ia adalah perjanjian kerjasama untuk kebaikan,
keadilan, keamanan dan kesejahteraan. Sudah tentu tujuan ini menuntut
supaya kandungan perjanjian itu mestilah adil, saksama dan mampu
diterjemahkan dalam realiti. Ia mestilah perjanjian yang bertulis dan
diakui oleh pihak-pihak yang terlibat.
Adakah kerjasama politik UMNO dengan kaum-kaum lain dibenarkan oleh syarak?
Waktu persefahaman antara kaum dilakukan lebih 50 tahun dahulu, UMNO
mewakili majoriti orang Melayu. Hasil pilihan raya umum pertama
menunjukkan keadaan itu.
Ertinya, UMNO adalah wakil mutlak orang Islam di negara ini. Bagi
memastikan kemerdekaan negara dicapai dan keamanan ditegakkan serta
untuk mengelak berlaku huru-hara menjelang kemerdekaan, kerjasama antara
kaum diwujudkan. Ia adalah suatu kerjasama politik yang wajar dan
menepati kehendak Islam, memandangkan negara ini bermasyarakat majmuk.
Apa lagi kandungan kerjasama itu diabadikan dalam Perlembagaan negara
yang meletakkan Islam berada di posisi yang mantap sebagai agama
negara.
Di dalam perjanjian kerjasama antara kaum itu, UMNO yang mewakili
umat Islam berada di dalam keadaan yang kukuh dalam kepimpinan antara
kaum. Ia menjadi tulang belakang kepada perpaduan rakyat dari pelbagai
kaum. Dari segi politiknya, ia sama dengan Piagam Madinah yang
memperuntukkan umat Islam berada di posisi kepimpinan utama.
Sebarang kerjasama baru yang melibatkan orang Islam dengan orang
bukan Islam, haram diadakan jika menyebabkan kedudukan umat yang mantap
ini terganggu. Melainkan jika kerjasama itu menjamin kedudukan politik
umat Islam yang lebih baik dan kukuh daripada yang ada sekarang.
Kandungan perjanjian baru itu mestilah dikemukakan untuk diteliti
oleh masyarakat Islam bagi membuktikan bahawa ia lebih baik dan kukuh
bagi memelihara kepentingan Islam dan umat Islam serta mewujudkan
perseimbangan dan kestabilan politik di negara ini.
Perseimbangan dalam pengurusan hubungan antara kaum, keamanan dan
kestabilan politik adalah penting bagi menegakkan yang makruf dan
mencegah mungkar. Juga bagi membina kehidupan sejahtera.
Kerjasama antara UMNO dengan pelbagai parti yang dimeterai dalam
Perlembagaan negara itu, terbukti keberkesanannya. Negara berada di
dalam keadaan aman dan stabil dari segi politik.
Keadaan ini sangat kondusif bagi melaksanakan dasar-dasar pembangunan
untuk kesejahteraan semua rakyat. Ia ternyata dapat melonjakkan negara
ini sebagai sebuah negara Islam yang maju di dunia.
Berdasarkan pengalaman Datuk dalam Pas dan UMNO, apakah tiada ruang
untuk diadakan muzakarah antara kedua-dua parti bagi mewujudkan
perpaduan ummah?
Saya berada di dalam Pas selama 12 tahun dalam era kepimpinan ulama.
Kalau di zaman Dr. Burhanuddin Helmi dan Tan Sri Mohd. Asri Muda,
falsafah perjuangan Pas agak jelas iaitu kebangsaan Melayu berteraskan
Islam.
Tetapi di era kepimpinan ulama, falsafah perjuangan Pas adalah kabur.
Islam diungkap secara umum iaitu perjuangan Pas berdasarkan Islam.
Sedangkan ajaran Islam yang terkandung di dalam al-Quran dan sunnah itu
terdapat pelbagai tafsiran terutama yang berkait dengan politik.
Tafsiran itu perlu untuk membolehkan kehendak al-Quran dan sunnah itu
diaplikasikan dalam realiti kehidupan yang berbeza dan pelbagai.
Pas tiada keupayaan ilmiah untuk mengungkapkan tafsiran politik Islam
bagi mendepani realiti masyarakat Malaysia yang berbeza daripada
realiti masyarakat di negara-negara lain. Justeru, Pas lebih banyak
berpolitik mengikut sentimen dan semangat yang disubur untuk
memperjuangkan Islam. Semangat dan sentimen semata- mata tidak membawa
petunjuk bagi menggerakkan kerja yang bermatlamat.
Kerja-kerja politik bertunjangkan sentimen dan semangat semata-mata sering terseret oleh isu dan bukan tujuan dan matlamat.
Pas sekarang diheret oleh isu menjatuhkan UMNO dan merebut Putrajaya.
Matlamat Islam yang diperjuangkan bukan sahaja kabur, tetapi banyak
yang sudah digugurkan untuk menarik perhatian orang bukan Islam supaya
menyokong Pas untuk ke Putrajaya bersama DAP dan Parti Keadilan Rakyat
(PKR).
Jika kuasa semata-mata yang menjadi matlamat, sudah tentu Rasulullah
SAW sejak permulaan dakwah lagi, menerima tawaran kaum Quraisy untuk
dirinya menjadi raja bagi seluruh bangsa Arab. Tetapi Nabi SAW menolak
tawaran itu, kerana tidak memenuhi matlamat dakwah baginda.
Ruang untuk berpolitik secara wajar dan rasional bukan tidak ada,
tetapi Pas sendiri tidak mahu menoleh untuk menggunakan peluang itu.
Dalam keadaan politik Pas seperti ini, kerjasama Pas dan UMNO untuk
memantapkan politik umat Islam, tidak menjadi keutamaan Pas.
Dalam pemikiran para pemimpin dan aktivis Pas, UMNO mestilah
diganyang terlebih dahulu. Jika UMNO hancur, orang UMNO akan difatwakan
wajib menyertai Pas.
Inilah pemikiran simplistik Pas dalam isu perpaduan umat. Pada hal di
lapangan, muncul kumpulan yang sedang berusaha mewujudkan parti Islam
alternatif yang keluar daripada imej parti Islam naif yang dibawa oleh
Pas.
Pandangan Datuk berhubung kerjasama politik antara Pas dengan DAP iaitu sebuah parti bukan Islam?
Kajian yang dibuat oleh Munir Ghadhaban dalam buku bertajuk
Al-Tahaluf al-Siasi Fi al-Islam terbitan Dar Al-Salam, 1999, halaman
173, merumuskan tiga jenis kerjasama di zaman ini yang termasuk dalam
kategori haram.
Pertama, kerjasama yang membolehkan musuh Islam memporak-perandakan
gerakan Islam, sekiranya telah diketahui ia tidak bersimpati kepada
Islam dan menaruh dendam terhadapnya.
Kedua, kerjasama yang melibatkan akidah dan pemikiran, umpamanya yang
melibatkan kompromi terhadap aliran pemikiran yang bertentangan dengan
Islam seperti fahaman pluralisme.
Ketiga, kerjasama yang membawa kepada perpecahan umat Islam dan
merendahkan kedudukannya, akibat perbezaan pendapat, sehingga berlaku
peperangan sampingan antara masyarakat Islam.
Pas terlibat dalam kerjasama yang haram ini daripada ketiga-tiga
jenisnya. Langkah Pas menukar perjuangan politiknya untuk
menyesuaikannya dengan pendirian DAP adalah suatu kesilapan besar, pada
hal DAP tidak berganjak untuk menegakkan Malaysian Malaysia yang banyak
bertentangan dengan Perlembagaan Malaysia.
Perlembagaan yang wajib dipertahankan oleh umat Islam dan wajib
diperjuangkan setiap peruntukan mengenai kedudukan Islam, orang Melayu
dan institusi raja-raja, serta mengisinya dengan tafsirannya sebenar.
Sikap berdiam diri terhadap faham pluralisme yang dipromosikan oleh
sekutunya, juga sesuatu yang menghairankan.
Apakah komen terhadap tindakan sesetengah pemimpin Pas menuduh UMNO
parti yang memperjuangkan asabiyyah atau kaumiyyah (perkauman sempit)?
Maksud asabiyyah yang terlarang telah dinyatakan dengan jelas sekali
oleh Rasulullah SAW iaitu melakukan kezaliman untuk menolong sesuatu
kaum atau golongan atau individu. Tetapi asabiyyah dalam pengertian
memanfaatkan persamaan, bangsa, agama dan budaya untuk membina kekuatan
bagi mendukung perjuangan yang adil dan berusaha meningkatkan kualiti
hidup sesuatu kaum secara adil supaya tidak terpinggir daripada arus
kemajuan, menurut Ibn Khaldun, bukan sahaja tidak dilarang, tetapi juga
menjadi prasyarat bagi kebangkitan sesuatu tamadun.
Kelemahan Pas daripada aspek ilmiah menyebabkan Pas tidak memahami
asabiyyah dalam konteksnya yang betul. Para pemimpin Pas terkeliru dalam
persoalan ini.
Nasionalisme Melayu dari segi falsafahnya tidak melibatkan asabiyyah
yang terlarang. Apa lagi Melayu yang dimaksudkan itu berteraskan unsur
utamanya iaitu Islam dan bukan keturunan. Justeru, orang Cina atau India
boleh diterima sebagai kaum Melayu jika beragama Islam dan menjalankan
kehidupan sebagai orang Melayu/Islam. Adakah ini boleh dianggap rasis
atau perkauman?
Melayu yang diperjuangkan oleh Dr. Burhanuddin adalah sebagai rupa
bangsa bagi rakyat negara ini. Tetapi generasi baru Pas tidak lagi
memahami falsafah perjuangan generasi terdahulu di kalangan para
pemimpin Pas yang dihormati oleh kaum Melayu. Dr. Burhanuddin sendiri
menafikan perjuangan nasionalisme Melayu sebagai asabiyyah.
Pada hemat Datuk apakah jalan keluar daripada kemelut politik yang melibatkan pertentangan sesama Islam sekarang?
Kemelut politik yang berlaku sekarang berpunca dari beberapa sebab.
Pertama, terhakisnya kepercayaan dan keyakinan rakyat terhadap UMNO.
Sungguhpun UMNO mempunyai gagasan yang baik untuk pembangunan negara dan
terbukti kejayaannya, tetapi UMNO banyak melakukan kesilapan.
UMNO tidak mendidik dan mentarbiahkan ahli-ahlinya supaya berpegang
teguh kepada tujuan UMNO ditubuhkan dan memahami nasionalisme Melayu
secara mendalam untuk diberikan pula kefahaman kepada
masyarakat.Generasi baru UMNO banyak yang mengambil kesempatan daripada
kejayaan UMNO untuk kepentingan diri dan melakukan pelbagai kemungkaran.
UMNO mewariskan kepada generasi mudanya sebuah organisasi politik,
tetapi tidak mewariskan perjuangannya. Kejayaan bagi ahli-ahli UMNO
tertumpu kepada kejayaan individu menaiki tangga dalam hierarki
kepimpinan UMNO dan kerajaan atau sebanyak mana kekayaan dapat
dikumpulkan.
Kejayaan mencapai matlamat perjuangan UMNO, tidak lagi menjadi tumpuan yang utama.
Kedua, masyarakat Melayu melakukan kesilapan dengan mengamalkan
politik kebencian dan langkah-langkah membendungnya itidak diambil.
Politik maki-hamun, takfir (kafir-mengkafir), fitnah-memfitnah dan
sebagainya diamalkan tanpa apa-apa peringatan oleh mana-mana pihak.
Ketiga, pembangkang yang terdiri daripada Pas dan PKR tidak mampu
menampilkan sifat-sifat sebagai alternatif yang baik dan tidak mempunyai
gagasan politik untuk penyatuan rakyat dan kemajuan negara yang
meyakinkan. Pada Pilihan Raya Umum Ke-12 dahulu, mereka mencapai
kejayaan bukan atas keyakinan rakyat kepada agenda mereka, tetapi hanya
kerana terlalu kritikal terhadap UMNO. Setelah menang, mereka gagal
menampilkan gagasan dan imej yang meyakinkan. Di tambah dengan pelbagai
skandal di kalangan pemimpin mereka.
Suasana kezaliman ini begitu ketara dalam amalan politik masyarakat
Melayu. Kaum bukan Melayu mengambil kesempatan yang keterlaluan untuk
kepentingan mereka sehingga menimbulkan kebimbangan orang Melayu.
Keadaan ini bukanlah sesuatu yang sihat bagi negara ini.
Masyarakat Melayu perlu bersatu bagi menjaga kestabilan dan
perimbangan dalam politik negara ini. Untuk mencapai kembali keadaan
itu, mereka memerlukan kuasa ketiga yang bergerak membetulkan keadaan.
Kekuatan ketiga itu hendaklah bersifat dakwah yang berusaha membetulkan
kepincangan politik dan mengingatkan masyarakat Islam mengenai
bahayanya.
Gerakan dakwah harus bergerak mengikut disiplin dakwah. Iaitu
melaksanakan kerja dengan bijaksana, menasihati rakyat dengan cara yang
baik dan berdialog dengan pintar dan penampilan yang meyakinkan.
Seelok-eloknya gerakan ini diselia di bawah kuasa Raja-Raja Melayu dan dibiayai oleh dana zakat, wakaf dan sebagainya.
Hasil kutipan zakat sepatutnya mengutamakan pembangunan rohani, minda
dan kebajikan umat. Bukan untuk pembangunan fizikal yang menjadi
pengkhususan sektor ekonomi. Jika hanya sebahagian daripada dana yang
besar itu digunakan untuk dakwah, gerakan dakwah tidak akan terpinggir
dan akan bergerak aktif dalam arus perdana perjuangan umat.
/hwa: utusan.com.my | 26/6/12