23 Julai 2012

Ekstremis Syiah pengaruhi ajaran sesat Malaysia

PERISTIWA seorang lelaki mendakwa dirinya Imam Mahadi memasuki perkarangan Putrajaya, mengugut anggota keselamatan dengan pedang merupakan salah satu perbuatan agresif yang dilakukan oleh pergerakan ajaran sesat yang radikal.
Terdapat kumpulan ajaran sesat dalam negara ini dipengaruhi oleh pemikiran golongan ekstremis Syiah yang mendakwa diri mereka sebagai pengikut Imam Mahadi.
Kumpulan Al-Arqam misalnya, mendakwa Ustaz Ashaari Muhammad sebagai Imam Mahadi dimana para pengikutnya beranggapan bahawa setiap arahan daripadanya perlu dipatuhi tanpa sebarang bantahan.
Umat Islam mempercayai kewujudan Imam Mahadi sebelum berlaku hari kiamat. Beliau ialah seorang pemimpin yang tinggi darjat keimanan menegakkan keadilan dan menghapuskan kezaliman sebelum kedatangan Nabi Isa ketika hampir berlaku hari kiamat.
Permasalahan yang wujud di kalangan golongan Islam yang fanatik ialah mereka beranggapan bahawa ketua atau pemimpin mereka sebagai Imam Mahadi.
Pemikiran begini mempunyai persamaan dengan pengikut ajaran Syiah yang beranggapan bahawa imam atau pemimpin mereka adalah maksum (suci dan terpelihara daripada melakukan sebarang dosa) dan imam memainkan peranan sama dengan tugas para nabi iaitu memimpin manusia dalam kepimpinan dan kerohanian. Mereka mempercayai bahawa imam atau pemimpin itu mesti dilantik oleh imam sebelumnya.
Mereka menegaskan bahawa setiap umat Islam wajib mengetahui imam ketika zamannya. Jika jahil atau tidak mengetahui imam tersebut maka ia mati dalam keadaan jahiliah. Setiap arahan imam wajib ditaati sepertimana mentaati nabi dan rasul. Sesiapa yang mengingkari kewibawaan imam bererti mengingkari perintah Allah dan beliau adalah kafir musyrik.
Mereka beranggapan bahawa para sahabat Rasulullah SAW seperti Abu Bakr, 'Umat al-Khattab, 'Uthman, Mu'awiyah sebagai kafir kerana tidak melantik Ali sebagai khalifah.
Pada akhir abad ke-7 penganut Syiah yang fanatik seperti Kaysaniyyah mendakwa Muhammad ibn al-Hanafiah (anak Saidina Ali dengan isterinya bernama Hanafiyah ) sebagai Imam Mahadi. Sesiapa yang menentang dan tidak berkongsi idea dengan kumpulan mereka akan dibunuh. Dakwaan mereka ditentang oleh Muhammad ibn Hanafiah dan menafikan dirinya sebagai Imam Mahdi.
Pengaruh pemikiran golongan ekstremis Syiah begini menular di kalangan penganut Ahli Sunnah wal-Jama'ah secara jelas sejak 1970an di Mesir dimana kumpulan radikal Islam yang dikenali sebagai Takfir wa'l-Hijrah mendakwa pemimpin mereka, Shukri Mustafa sebagai Imam Mahadi. Kumpulan ini menyisihkan diri daripada masyarakat Mesir dan membina penempatan mereka di kawasan gurun, gua, bukit, tepi sungai dan sebagainya.
Shukri mengharamkan pengikutnya daripada memasuki universiti, kolej dan sekolah di Mesir walaupun institusi pendidikan tersebut mengajar agama Islam. Beliau menuduh guru-guru dan pensyarah di institusi tersebut sebagai munafik dan murtad. Sembahyang Jumaat bersama dengan imam di masjid-masjid di Mesir adalah haram kerana masyarakat Mesir dianggap olehnya sebagai masyarakat jahiliah.
Beliau menyatakan bahawa pengikutnya perlu menghindarkan diri daripada menunaikan sembahyang Jumaat kerana mereka berada dalam masa yang lemah sepertimana Rasulullah berada di Mekah ketika permulaan pendakwahan Islam.
Ahli-ahli kumpulan tersebut tidak dibenarkan berkahwin dengan lelaki dan wanita Islam Mesir kerana masyarakat Mesir adalah jahiliah. Shukri beranggapan bahawa keseluruhan dunia adalah jahat. Oleh itu, ia memerlukan pemimpin yang istimewa untuk membentuk satu kumpulan Islam yang boleh membentuk satu masyarakat Islam yang tulen.
Shukri juga mendakwa dirinya Imam Mahadi dan pewaris dunia yang boleh membentuk masyarakat yang baru untuk menakluki keseluruhan dunia. Beliau menyatakan bahawa dia seorang sahaja yang memahami rahsia makna al-Quran dan setiap perkataan yang tersirat di dalamnya.
Pengikutnya menaikkan tarafnya sebagai orang yang mempunyai kuasa paling tinggi. Pengikutnya tidak mempercayai bahawa beliau telah mati digantung oleh rejim kerana Allah telah melantiknya dan kumpulannya untuk memelihara Islam. Oleh itu, kerajaan tidak boleh mengambil nyawanya selama mana masyarakat Islam yang tulen tidak dapat dibentuk. Persoalannya adakah pengaruh pemikiran radikal kumpulan ini menular dalam negara ini terutama dalam era teknologi komunikasi yang canggih?
Hakikatnya, sejak pertengahan 1970an terdapat pelbagai pergerakan fanatik Islam menonjolkan ciri-ciri seperti pergerakan Takfir wa'l-Hijrah dalam negara ini. Pelbagai dilema dihadapi masyarakat Islam terutamanya berkaitan perpaduan Islam, fanatik terhadap pemimpin kumpulan, pemisahan masjid berdasarkan kepada perbezaan parti politik, pengharaman sembelihan binatang yang dilakukan oleh umat Islam yang dianggap kafir dan penyisihan individu yang tidak sama haluan ideologi politik.
Dalam tahun 2011 dan 2012 suasana kegiatan radikal yang dilakukan pergerakan radikal di Mesir dipertontonkan oleh pergerakan Islam dalam negara ini dalam bentuk yang lebih memusnahkan maruah agama dan bangsa. Kefanatikan yang diamalkan sebelum ini dipertontonkan dalam bentuk yang paling liberal sehingga hak dan keistimewaan agama dan umat Islam tercabar.
Jika seorang lelaki menghunus pedang mendakwa dirinya Imam Mahadi merempuh masuk perkarangan Putrajaya maka perbuatan itu tidak sehebat pemberontakan yang memusnahkan harta benda dalam negara yang aman. Ia hanya merupakan tempias kepada fenomena pemikiran yang terlalu fanatik kepada ketua dan kehebatan diri sehingga hilang pertimbangan akal akibat terlalu 'ujub (rasa diri hebat).
Berdasarkan kepada suasana masa kini maka umat Islam perlu berhati-hati dalam pembentukan sistem pemerintahan dan pentadbiran negara supaya keamanan dan kemajuan yang dinikmati kini tidak terkubur dalam tangan parti politik yang tidak mempunyai prinsip dan objektif yang mantap.
/hwa: utusan.com.my | 21/7/12 

Tiada ulasan: