21 Mei 2008

Parlimen jadi Central Market pula, kata ketua penyokong kerajaan

KUALA LUMPUR: Sekiranya pada hari pertama persidangan Dewan Rakyat kecoh umpama pasar dan hanya tiga soalan sahaja dapat dijawab dalam sesi soal jawab, hari ini ada pula anggota menyifatkan Parlimen, institusi tertinggi pembuat dasar negara, seperti ’Central Market’.

Sikap sesetengah anggota Parlimen yang membawa masuk pelawat untuk tujuan tertentu menimbulkan rasa tidak senang di kalangan anggota Parlimen yang lain.

Apa tidaknya sekumpulan kira-kira 20 lelaki dan wanita dipercayai penyokong Hindraf yang pada mulanya mengadakan sidang akhbar dan akhirnya bertukar menjadi majlis sambutan Hari Jadi semasa sidang berhenti rehat jam 1 tengah hari.

Majlis hari jadi itu adalah untuk anak kepada pemimpin Hindraf P Waythamoorthy, Wvaishnari, 6, dan kumpulan itu bernyanyi beramai-ramai “Happy Birthday To You” di lobi Parlimen berdekatan tempat rehat anggota Parlimen berhampiran tangga keluar.Sebiji kek dengan enam lilin diletakkan di atas meja kawasan lobi berkenaan.

Bukan setakat sekali, malah berkali-kali lagu itu dinyanyikan dan Ahli Parlimen Padang Serai dari Parti Keadilan Rakyat (PKR), N Gobalakrishnan dilihat mendukung anak kecil berkenaan dan membawa bertemu Ahli Parlimen lain.

Ahli Parlimen yang berada berdekatan pula diberi bunga ros merah, bagaimanapun keadaan terkawal dan tidak ada kejadian tidak diingini berlaku.

Pengerusi Kelab Penyokong Kerajaan (BNBBC), Datuk Tiong King Sing mengingatkan Ahli Parlimen pembangkang bahawa Parlimen bukan tempat sewenang-wenangnya membawa orang luar masuk.

"Dulu macam pasar kini macam Central Market pula.Sebagai institusi tertinggi dalam negara tak seharusnya orang luar dibawa sewenang-wenangnya.

"Perkara ini saya akan bawa kepada Yang di-Pertua Dewan Rakyat,” katanya ketika ditemui di lobi Parlimen.Beliau berkata Ahli Parlimen pembangkang tidak harus menggunakan isu Hindraf dan kanak-kanak untuk menjadi juara isu berkenaan.

— Bernama,

Tiada ulasan: