8 Mei 2008

Pemuda Akan Terus Pertahan Kedaulatan Sultan Dan Raja-Raja Melayu

May 08 @ 10:01:29 MYT
Oleh S.A Najmuddin
Kuala Lumpur -- Ketua Pemuda UMNO Malaysia, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, pergerakan itu akan sentiasa menjadi benteng kepada kedaulatan Sultan dan Raja-Raja Melayu agar ianya tidak akan diancam.
Justeru beliau meminta Pemuda UMNO dan Pemuda BN Perak supaya tampil mempertahankan keputusan Sultan Perak, Sultan Azlah Shah berhubung isu pertukaran dan pelantikan semula Pengarah Jabatan Agama Islam Perak (JAIP), Datuk Jamry Sury.
"Kenyataan Karpal sungguh angkuh dan sombong sedangkan Menteri Besar Perak sendiri telah menghadap Sultan Perak dan memohon maaf di atas tindakannya
"Saya berharap pemimpin BN dan juga rakan-rakan kita di Perak terus bangkit dan menunjukkan kesetiaan mereka yang tidak berbelah kepada Sultan Perak," katanya yang juga Pengerusi Pemuda BN pada sidang media di lobi Parlimen hari ini.
Semalam, beberapa pemimpin UMNO termasuk Datuk Seri Hishammuddin sendiri menyifatkan tindakan Pengerusi DAP, Karpal Singah terus mempersoalkan keputusan Sultan Perak berhubung isu JAIP sebagai perbuatan biadab.
Menurut mereka tindakan Karpal yang juga Ahli Parlimen Gelugor itu bukan sahaja biadab malah mencabar kedaulatan sultan.
Kelmarin pada sidang akhbar di lobi Parlimen, Karpal mempertikaikan tindakan Sultan Perak menitahkan Menteri Besar Perak, Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin menarik balik arahan pertukaran Pengarah JAIP, Datuk Jamry Sury, yang disifatkannya sebagai campur tangan istana dalam pentadbiran negeri.
Hishammuddin yang juga Pengerusi Pemuda BN seterusnya menegaskan pergerakan itu langsung tidak dapat menerima tindakan Karpal.
Sementara itu, Ketua Pemuda UMNO Pahang Kharuddin Yaakob berkata tindakan biadap Karpal Singh itu menunjukkan bahawa kuasa raja-raja perlu dipertingkatkan seperti yang dicadangkan dalam Kongres Permuafakatan Melayu, baru-baru ini.
Menurut beliau jika kuasa raja itu lebih kuat dari sekarang, maka tidak akan ada mana-mana pihak yang mengkritik institusi sosial tertinggi Melayu itu.
"Kedudukan raja agak lemah pada masa ini yang menjadikan mereka boleh dikritik atau ditegur pemimpin politik biasa. Mungkin apa yang diutarakan peserta-peserta Kongres Permuafakatan Melayu itu ada benarnya, kuasa raja perlu diperkukuhkan agar mereka menjadi benteng kedaulatan Melayu yang sebenar.
"Apa yang berlaku di Perak itu bukan lagi isu negeri berkenaan tetapi berkaitan dengan kedudukan dan kedaulatan raja Melayu secara keseluruhan," katanya dalam kenyataan kepada laman webPemuda, di sini hari ini.
Semasa Kongres Permuafakatan Melayu berlangsung dari Jumaat hingga Ahad lalu di Johor, beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Melayu mencadangkan kuasa raja-raja Melayu dikukuhkan kembali bagi membolehkan raja menjadi benteng menjaga kedaulatan dan hak orang Melayu di negara ini.
NGO Melayu berkenaan mencadangkan perkara itu memandangkan kedudukan dan kedaulatan Melayu dilihat semakin terhakis terutama selepas Pilihan Raya Umum Ke-12 yang lalu.
Khairuddin yang juga Ketua Pemuda Bentong seterusnya berkata satu tindakan berbentuk holistik perlu diambil termasuk memperkukuhkan kuasa-kuasa raja dan ia perlu diberikan perhatian semua pemimpin bukan sekadar di Perak sahaja.
Tegas beliau Karpal perlu bersikap sensitif terhadap perasaan orang Melayu di negara ini ketika mengeluarkan sebarang kenyataan.
"Percayalah, orang Melayu pun boleh keluar macam-macam kenyataan, tetapi tidak ada perlunya kita berbuat demikian jika ia hanya akan menyinggung perasaan kaum lain," katanya.
-- pemudaumno online, 08/05/08.

Tiada ulasan: