20 Mei 2008

Syarat Dr Mahathir mustahil dipenuhi?

Begitulah komen Tun Musa Hitam, mengulas tindakan Tun Mahathir keluar dari UMNO setelah tidak berpuashati dengan kepimpinan parti setelah pilihanraya umum ke-12 lepas.
Entahlah, apa motif Musa Hitam memberikan riaksi sedemikian, semacam bunyi dendam politik yang tidak sudah beliau terhadap Mahathir.
Nampaknya ramai masuk gelanggang kembali untuk menjadi hero dalam UMNO. Persoalannya adakah ini boleh membantu menyelesaikan polimik yang berlaku dalam UMNO masa ini.
Kita semua tahu betapa Mahathir amat menyayangi UMNO dan bagaimana UMNO dipertahankan serta dinobatkan dalam arena politik tanah air malah di persada antarabangsa.
Situasi yang berlaku dalam UMNO hari ini hasil kelemahan kepimpinan UMNO hari ini. Tanggungjawab ini mesti dipikul tetapi sehingga ini tiada penyelesaian yang terbaik diambil untuk membaiki malah hari demi hari timbul pula masalah-masalah baru.
Pak Lah kena melepaskan jawatan dan kepimpinan baru nanti boleh membaiki dengan azam dan semangat baru. Seperti Mahathir menyerah kepimpinannya kepada Pak Lah, UMNO muncul dengan kekuatan baru dalam pilihanraya umum ke-11 tahun 2004.
Kepada Musa Hitam, tiada yang mustahil dalam dunia politik hari ini.
- Putra Lembah Utara, Mei 2008.

Tiada ulasan: