18 Ogos 2008

Persatuan wartawan kesal dengan PKR

BUKIT MERTAJAM 16 Ogos - Beberapa persatuan wartawan hari ini kesal dengan tindakan Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang tidak menunaikan janji bagi memastikan insiden yang boleh menggugat keselamatan petugas media semasa liputan pilihan raya kecil Permatang Pauh pada 26 Ogos ini, tidak berulang.Presiden Kesatuan Kebangsaan Wartawan Malaysia (NUJ), Norila Md. Daud berkata, PKR tidak mengambil tindakan untuk melindungi anggota media yang membuat liputan pilihan raya kecil itu seperti yang dijanjikan sebelum ini.
"PKR asyik minta maaf, tetapi tiada sebarang usaha dibuat bagi melindungi media (daripada diganggu penyokongnya)," katanya di sini hari ini.
Beliau berkata, insiden memukul jurugambar tempatan dan luar negara oleh penyokong parti itu semasa penamaan calon di Institut Perguruan Tuanku Bainun di sini adalah satu "insiden yang amat memalukan kerana turut melibatkan jurugambar asing yang menjalankan tugas tanpa ada kepentingan politik."
Dalam kejadian pada pukul 1.30 tengah hari tadi, jurugambar Kumpulan The New Straits Times Press (M) Berhad (NSTP), Mohd. Sairen Mohd. Nafis, 26, dan jurugambar agensi berita asing, Halim Berbar cedera dipukul sekumpulan penyokong pembangkang semasa proses penamaan calon itu.
Norila berkata, tindakan penyokong PKR itu "dah melampau, dah banyak kali" mereka bertindak mengkasari petugas media.
Sementara itu, pemangku Presiden Kelab Media Pulau Pinang, Zuraida Abdul Rahman berkata, ini merupakan insiden kali kedua dalam bulan ini di mana pengamal media dikasari dan dipukul oleh penyokong PKR dan ini amat membimbangkan kerana tindakan mereka semakin liar.
"Sebagai sebuah parti yang mendakwa mendokong kebebasan bersuara dan bermaklumat, tindakan itu dilihat tidak menepati apa yang mereka perjuangkan," katanya.
Beliau mendesak PKR mengotakan janji mereka berhubung keselamatan dan keselesaan petugas media membuat liputan pilihan raya kecil itu.
Presiden Kelab Wartawan Kebangsaan, Mokhtar Hussain berkata, "kami mahu semua parti politik memastikan keselamatan pengamal media tempatan dan asing yang membuat liputan pilihan raya kecil kerana mereka hanya menjalankan tugas untuk orang ramai."
Beliau meminta parti-parti politik terutama pembangkang untuk menghormati kebebasan media dalam menjalankan tugas.
Katanya, insiden sedemikian akan mencemarkan imej negara dan "kami tidak mahu media asing melaporkan perkara buruk mengenai negara ini. Kami lebih terbuka dan insiden ini adalah tidak baik bagi kebebasan media."
- Bernama, 17-08-08.

Tiada ulasan: