27 Oktober 2008

Pemimpin UMNO Sekarang Banyak Melalut

Melalut dan tanda-tanda nak nyanyuk! Itu kesimpulan yang dapat dibuat kepada kepimpinan UMNO atasan pada masa ini lebih-lebih lagi dalam musim merebut jawatan tertinggi parti.
Ada yang ajak lawan berdebat, jawatan dalam parti ditender, yang belum dapat apa-apa percalonan dah canang nak rebut jawatan berkenaan, hapuskan sistem kuota, yang sekejap canang seluruh negara nak rebut jawatan itu, bila percalonan tak menjadi ubah haluan.
Macam-macam tingkah laku. Barangkali kepanasan di serang 'demam nak bertanding'.
Yang hebatnya setakat ini macam mana demam sekali pun, tidak ada lagi yang terkena serangan jantung walaupun tewas mengejut dalam pertandingan peringkat bahagian.
Saya teringat kepada ucapan Tan Sri Yusof Nor bekas Ketua Penerangan UMNO Malaysia(bekas Ketua UMNO Bahagian Besut) dalam ucapan ringkas semasa tangguhan Mesyuarat Perwakilan UMNO Bahagian Besut pada 11 Oktober 2008 lepas.
Katanya, pemimpin UMNO ini ada hayatnya dalam memimpin UMNO, apabila hayatntya hampir tamat, berilah laluan kepada pemimpin pelapis. Maka yang pergi seronok dengan pemergiannya dan pemimpin baru menerima tanggungjawab dengan penuh keinsafan dan amanah.
Masalahnya pemimpin UMNO tidak tahu yang hayat politiknya dan nak berkubur kerana dia masih kuat dan bertenaga. Susah juga nak bagitahu pemimpin jenis ini kalau menyentuh soal peralihan kuasa kerana yang biasa berlaku ialah perebutan kuasa.
Rasanya bukan nak bermegah. UMNO Besut boleh dijadikan teladan dalam soal peralihan kuasa ini. Dia sudah berlaku sejak dulu lagi. Sebab itulah di bahagian ini sentiasa harmoni. Jiwa UMNO berasa di sini.
Besut Best Bestari...
- Hwa, 28/10/2008.

Tiada ulasan: