20 Mac 2009

Doa Ahli UMNO Termakbul

Selepas Pilihanraya Umum ke-11 setahun berlalu, Barisan Nasional menerima tamparan hebat di parlimen dan dibeberapa buah negeri.
Kemerosotan sokongan kepada parti pemerintah pada pilihanraya pada tahun 2008 adalah diluar dugaan setelah mencipta kecemerlangan dalam pilihanraya umum sebelumnya pada tahun 2004.
UMNO sebagai parti yang menjadi wadah perjuangan orang-orang melayu menerima bukan sahaja tempias, tetapi semacam 'tsunami' melanda dalam parti.
Pemilihan jawatan dalam parti pada tahun 2008 yang melibatkan semua jawatan dalam sayap UMNO dari akar umbi iaitu di Cawangan, Bahagian dan Pusat tidak dapat dinafikan berlaku pepecahan dalam UMNO walaupun ianya berlaku dalam tempoh tertentu mengikut perlembagaan parti berkenaan.
Tahun 2008 lebih dirasakan kehangatan bahangnya bila YAB. Datuk Seri Abdullah Haji Ahmad Badawi selaku Presiden parti yang juga Perdana Menteri Malaysia mengumunkan peralihan kuasa kepada Timbahannya Datuk Seri Mohd Najid Tun Razak.
Kekosongan jawatan no. 2 dalam parti rupanya menjadi perebutan hebat bila tiga calon menawarkan diri untuk merebut jawatan berkenaan. Ini pun kerana sekatan kuota percalonan, kalau tidak lebih ramai lagi akan bertarung bagi jawatan ini.
Dalam senario parti masih dipertikai relevan atau tidak dalam situasi semasa, dua jawatan tertinggi dalam parti iaitu Presiden dan Timbalan sewajarnya tidak diperandingkan dan kepimpinan yang berminat sewajarnya mempunyai maufakat dan bulat hati untuk menjaga kestabilan parti untuk kembali dalam landasan, nampaknya formula ini seolah-olah tidak penting. Jawatan Timbalan Presiden berlaku pertandingan dan sudah tentu kempen mega oleh calon-calon berkenaan.
Sebagaimana biasa walaupun amaran dan larangan dikeluarkan, ianya masih tidak mampu menakutkan calon-calon dan penyokongnya untuk melakukan kesalahan.
Sesuatu harus diingat, ramai ahli-ahli UMNO diseluruh negara berdoa agar dua jawatan tertinggi ini janganlah pertandingkan. Alhamdulillah doa ahli UMNO didengari oleh Allah SWT, kini cuma tinggal 2 calon dan marilah kita sama-sama berdoa salah sorang manarik diri bagi memberi kekuatan baru kepada UMNO.
Hidup UMNO... dulu, kini dan selamanya. Insya'Allah.
- Krisputra, Jumaat, 20/03/09.

Tiada ulasan: