23 April 2009

Amanat Dan Wawasan Y.B Menteri Di JPM

Majlis Amanat & Wawasan Y.B Senator Mejar Jeneral (B) Dato' Jamil Khir Hj Baharom, Menteri di JPM telah diadakan pada 17 April 2009 di Auditorium D8, Putrajaya. Majlis pertemuan bersama semua agensi di bawah Y.B Menteri di JPM ini diadakan buat pertama kali selepas beliau dilantik sebagai Menteri Di JPM yang baru.
Dalam amanatnya, beliau merakamkan penghargaan dan terima kasih kepada pucuk pimpinan negara atas kepercayaan yang diberikan kepada beliau untuk meneruskan kesinambungan usaha dan agenda yang telah dilaksanakan oleh Mantan-Mantan Menteri di JPM.
Beliau juga menyatakan bahawa adalah menjadi hasrat dan cita-cita beliau agar agensi agama berupaya lahir sebagai 'versatile' dan sentiasa kehadapan dalam apa jua tindakan. Agensi agama juga mestilah menjadi pemangkin Islam dengan bersikap proaktif, positif dan komited dalam mencapai misi dan visi perjuangan.Kearah mencapai hasrat tersebut, semua agensi agama disarankan supaya menerapkan prinsip 6M iaitu:

  1. Musyaratah - menepati syarat kejayaan (pre-requisite)
  2. Muatabah - menghakis sifat-sifat buruk (self restraint)
  3. Muaqabah - mengekalkan tindakan yang benar secara berterusan (self educating)
  4. Muraqobah - mengawal diri secara berterusan (God consciousness)
  5. Muhasabah - menilai diri (self evaluation)
  6. Mujahadah - berusaha bersungguh-sungguh (struggle)

Diakhir amanatnya, beliau menyeru supaya semua agensi agama bersama-sama menyokong antara satu sama lain dan memperjuangkan konsep yang dibawa oleh kerajaan : 1 Malaysia Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan.

#

Tiada ulasan: