29 Jun 2009

Pas cuba tutup pembohongan - Muhyiddin

[Utusan - 29/06/09]
KUALA KRAI 28 Jun - Tindakan Pas kembali mengkafirkan UMNO hanya suatu cubaan mengalih pandangan umat Islam terhadap pembohongan mereka yang mengorbankan prinsip perpaduan ummah.
Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, dalam landskap politik yang sudah berubah, penolakan mereka terhadap gagasan perpaduan seakan-akan rela membiarkan masa depan orang Melayu dan umat Islam keseluruhan dalam keadaan membimbangkan.
"Keputusan pilihan raya lalu menyedarkan sebahagian besar umat Islam tentang betapa penting, dalam keadaan mana sekali pun prinsip perpaduan ummah tidak boleh dikorbankan.
"Kita takut dengan situasi apabila tidak dikukuhkan orang Melayu, kita akan hanyut dan hancur mungkin dalam beberapa tahun akan datang, 'nauzubillah'," katanya.
Beliau menyatakan demikian ketika berucap pada majlis pengumuman calon Barisan Nasional bagi pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Manek Urai di Pusat Operasi Barisan Nasional di Kampung Sok Luar dekat sini petang ini.
Muhyiddin berkata, gagasan perpaduan umat Islam melalui cadangan pembentukan kerajaan perpaduan oleh Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang disambut oleh pimpinan UMNO dengan penuh keikhlasan.
"Ini agar kekuatan umat Islam menjadi benteng daripada diserang pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab dan parti-parti yang tidak memperjuangkan kepentingan negara," katanya.
Tambahnya, UMNO yang wujud lebih awal daripada Pas meletakkan Islam di depan dengan memasukkan dalam Perlembagaan bahawa Islam adalah agama yang diperjuangkan dan syiarnya ditinggikan.
Malah jelas beliau, usaha UMNO yang menegakkan Islam dan meninggikan tahap kehidupan ummah dan rakyat keseluruhannya merupakan perjuangan untuk dunia dan akhirat.
"Niat kita (penerimaan) ikhlas, bukan politik kotor tetapi untuk menyatukan umat Islam sebagai suatu ibadat," katanya.
Namun tambah Muhyiddin, ekoran di kalangan puak mereka ada yang tidak secocok, mereka menolak kepentingan umat Islam sendiri dan kenyataan sebenar tanpa rasa bertanggungjawab.
Katanya, Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang menentang keras cadangan kerajaan perpaduan itu turut memutarbelitkan kenyataan kononnya UMNO yang memainkan isu itu.
"Ada orang kata tak payah sentuh Nik Abdul Aziz tetapi sebagai manusia kadang-kadang membuat silap dan mungkin kemungkaran.
"Takkan tok guru sebagai manusia biasa tak lakukan kesalahan. Inilah sebabnya kita berada di sini bertanding untuk membawa obor perpaduan dalam kawasan Manek Urai," ujarnya.
#

Tiada ulasan: