24 Jun 2009

Rakyat nilai sendiri sikap Pas - Ahmad Zahid

[Utusan - 24/06/09]
Oleh WAN SYAMSUL AMLY pengarang@utusan.com.my
KUALA LUMPUR 23 Jun - Rakyat diminta menilai sendiri sikap sebenar parti Pas yang tiba-tiba menarik balik cadangan mereka tentang kerajaan perpaduan.
Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, idea kerajaan perpaduan yang diasaskan oleh Pas sendiri kini dilihat hanya usaha setengah jalan yang menolak kebaikan untuk rakyat negara ini.
Tegas beliau, tahap keikhlasan pakatan pembangkang kini diragui dan misi mereka yang selama ini kononnya memperjuangkan rakyat dilihat sudah berubah.
''Rakyat boleh nampak. Rakyat boleh lihat sendiri apa yang Pas kata sebelum ini boleh ditarik oleh pembangkang lain.
''Hasrat murni untuk mewujudkan kerajaan perpaduan kini seolah-olah dinafikan mereka dan sekali gus usaha mereka selama ini kini diragui," katanya.
Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas majlis pelancaran Pemilihan Berkomputer Pelatih-pelatih PLKN siri 7/2010 di sini hari ini.
Turut hadir Timbalan Panglima Tentera Darat, Leftenan Jeneral Datuk Zulkifeli Md. Zin dan Pengerusi PLKN, Datuk Dr. Tiki Lafe.
Beliau mengulas keputusan majlis pimpinan pakatan pembangkang semalam menolak idea penubuhan kerajaan perpaduan dengan UMNO yang disifatkan suatu fitnah dan tindakan untuk menggugat kekuatan mereka.
Dalam satu kenyataan yang diedarkan di Parlimen, pakatan pembangkang menyifatkan idea itu sebagai fitnah dan tohmahan jahat serta tindakan terdesak UMNO untuk menggugat kekuatan pakatan pembangkang.
Tambah Ahmad Zahid, idea kerajaan perpaduan Pas-UMNO yang dicetuskan oleh Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang sendiri semasa ucapan dasar mereka dilihat hanya gimik yang boleh dinafikan mereka dengan mudah.
''Itu ucapan dasar Abdul Hadi, tetapi tiba-tiba menafikannya pula.
''Kita sudah lali dengan situasi ini. Kita menyambut tangan yang dihulur untuk kebaikan, namun kita mahu rakyat sendiri menilai jika UMNO sudah 'ditampar' sebegini rupa," ujarnya.
#

Tiada ulasan: