23 November 2009

Pas terbukti amal pilih kasih

Utusan - 23/11/09
SEGAMAT 22 Nov. – Pas dibelenggu amalan ‘pilih kasih’ apabila hanya individu yang mempunyai hubungan rapat dengan pemimpin atasan diberi keistimewaan untuk menerajui jawatan penting.
Ahli Parlimen Jerlun, Datuk Mukhriz Mahathir berkata, tuduhan ‘kronisme’ yang selalu dilemparkan Pas bagi menyerang UMNO kini memakan diri sendiri apabila pelbagai kekalutan timbul berikutan kontroversi dalam Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK).
Katanya, pertembungan pelbagai personaliti dalam Pas juga seolah-olah menunjukkan demokrasi tidak wujud malah kepimpinan dalam parti itu tidak dapat lari daripada amalan pilih kasih.
“Saya bukannya hendak masuk campur dalam hal parti itu, tetapi apa yang berlaku sekarang membuktikan apa yang mereka katakan selama ini sebenarnya tidak benar dan mereka tidak sedar tuduhan dilemparkan terhadap UMNO sekarang memakan diri sendiri,” katanya di sini hari ini.
Beliau mengulas ura-ura Timbalan Pesuruhjaya II Pas Kelantan, Datuk Husam Musa yang dikatakan mahu melepaskan semua jawatan dalam parti dan kerajaan negeri ekoran kemelut dalaman PMBK.
Menurut Mukhriz, pelbagai isu yang timbul dalam Pas tertumpu kepada hanya seorang individu iaitu Nik Abdul Aziz yang juga Mursyidul Am parti berkenaan.
“Saya bukannya hendak memberi komen lebih-lebih pasal parti orang lain atau pemimpin mereka.
‘‘Tetapi saya hanya ingin memberi contoh pendekatan yang diambil ayah saya dulu (Tun Dr. Mahathir Mohamad) yang mengambil keputusan untuk berundur ketika beliau berada di peringkat tertinggi parti dan kerajaan,” katanya.
Katanya, sudah tiba masanya ahli-ahli Pas membuat ketetapan tegas sekiranya tidak mahu terus menjadi mangsa keadaan.
/...

Tiada ulasan: