26 Disember 2009

MB Selangor lawat Kashmir

BERNAMA - 26/12/09
NEW DELHI: Dalam apa yang dilihat sebagai misi senyap untuk mengukuhkan hubungan antara Selangor dengan Kashmir, Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, kini berada di negeri utara India itu. Khalid tiba di Kashmir, satu-satunya negeri di India yang manjoriti penduduknya beragama Islam, Rabu lalu dan kini menetap di rumah tetamu kerajaan. "Beliau berada di sini dan tinggal di Circuit Guest House dan akan menghadiri Festival Salji Kashmir," kata seorang pegawai kanan pelancongan kepada Bernama.
Menteri Besar itu juga dijangka bertemu dengan Menteri Tenaga Baru dan Diperbaharui India, Farooq Abdullah. Farooq juga adalah pemimpin Parti Persidangan Kebangsaan (NC) sementara anaknya Omar Abdullah adalah Ketua Menteri Jammu dan Kashmir sekarang. Kunjungan Khalid boleh menimbulkan persoalan di Malaysia kerana ahli politik dan diplomat Malaysia (dan mereka yang mempunyai pasport diplomatik) adalah dilarang daripada melawat Kashmir.
Ini berikutan keputusan yang dibuat oleh Kabinet Malaysia pada 1980-an yang bertujuan "meredakan" Pakistan berhubung pertikaian wilayah Kashmir. Namun sesetengah pemerhati berkata Menteri Besar Selangor itu boleh berhujah bahawa larangan tersebut tidak tertakluk kepada ahli politik pembangkang. Sebagai pemegang pasport biasa Malaysia, mereka boleh melawat Kashmir sebagai pelancong. Lembah Kashmir kini sedang merayakan Festival Salji dan beberapa acara sukan musim sejuk pada setiap kali musim salji pada Disember.
/...

Tiada ulasan: