19 Disember 2009

Perjelas isu kos rawatan Sultan Kelantan

UTUSAN - 19/12/09
Oleh WAN ZULKIFLI WAN YAACOB
pengarang@utusan.com.my
KOTA BHARU 18 Dis. - Kerajaan negeri diminta memberi penjelasan berhubung desas-desus yang bayaran kos rawatan Sultan Kelantan di Singapura tertunggak lebih RM1 juta.
Ketua Penerangan UMNO negeri, Dali Hussin berkata, sekiranya benar masalah itu berbangkit adalah wajar kepimpinan negeri yang diterajui Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyelesaikannya.
Beliau berkata, ia tentunya mengecewakan baginda, pihak istana malah rakyat sendiri dan juga boleh memberi gambaran yang amat tidak menyenangkan serta menjejaskan institusi istana yang amat dihormati.
''Kita berharap desas-desus ini tidak benar, apatah lagi ketika baginda masih mendapat rawatan dan mendoakan baginda pulih dan kembali ke Kelantan," ujarnya.
Beliau menyatakan demikian ketika mengulas laporan Utusan Malaysia kelmarin berhubung penafian Nik Abdul Aziz tentang desas-desus beberapa pegawai utama negeri akan digugurkan daripada jawatan ekoran kemelut pentadbiran yang dikatakan mula wujud.
Desas-desus itu dikaitkan dengan isu layanan pihak pentadbiran negeri yang dikatakan tidak begitu menyenangkan terhadap Sultan Kelantan sepanjang baginda mendapat rawatan susulan di Hospital Mount Elizabeth Singapura.
Tuanku Ismail Petra mendapat rawatan di sana Mei lalu dan anakanda baginda, Tengku Muhamad Faris Petra dilantik sebagai Pemangku Raja sehingga baginda pulih.
Nik Abdul Aziz sebelum ini turut dilaporkan berkata, kerajaan negeri telah memutuskan memohon agar Tuanku Ismail Petra kembali mendapat rawatan di tanah air namun bergantung kepada tahap kesihatan baginda.
"Faktor kewangan adalah perkara kedua, tetapi yang pertama psikologi rakyat, seorang raja perlu ada dalam negeri," ujar Nik Abdul Aziz.
Dali juga berharap kerajaan negeri memaklumkan dari semasa ke semasa mengenai status kesihatan baginda agar rakyat tidak tertanya-tanya.
/...

Tiada ulasan: