17 Januari 2010

Nik Aziz akui PMBK ambil alih projek Bazar Tok Guru

BH - 16/01/10
Kerajaan Kelantan perlu bayar Jutaan ringgit batal perjanjianBACHOK: Menteri Besar, Datuk Nik Aziz Nik Mat, semalam, mengaku kerajaan negeri terpaksa membayar Jutaan ringgit kepada sebuah syarikat, ekoran masalah berkaitan perjanjian Projek Bazar Tok Guru yang ditandatangani syarikat itu bersama Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PBMK).
Beliau berkata, sudah berlaku kesilapan teknikal mengenai perjanjian itu yang menyebabkan kerajaan negeri terpaksa menarik semula perjanjian yang dibuat dengan syarikat terbabit sebelum ini.
"Kerajaan negeri terpaksa membeli semula projek berkenaan daripada syarikat terbabit yang kemudian akan dijualkan semula kepada peniaga yang dipindahkan dari Arked Uda dan Pasar Lama Majlis Perbandaran Kota Bharu (MPKB).
"Berhubung jumlah bayaran yang terpaksa dibayar kerajaan negeri yang sebelum ini dianggarkan RM23 juta, ia masih pada peringkat rundingan dengan pihak terbabit. "Rundingan itu diserahkan kepada jawatankuasa projek berkenaan dipengerusikan timbalan saya, Datuk Ahmad Yakob," katanya kepada media selepas merasmikan majlis Pesta Bubur Asyura Dewan Undangan Negeri (DUN) Jelawat, di Kampung Seri Kemunting, dekat sini, semalam.
Nik Aziz berkata, walaupun isu seperti itu berbangkit, peniaga yang terbabit dalam hal berkenaan tetap diberikan tingkat bawah seperti dijanjikan.Nik Aziz berkata demikian apabila diminta mengulas laporan dikeluarkan dalam laman blog Kickdefella, yang mengatakan kerajaan negeri dalam mesyuarat Exconya, memutuskan untuk membayar RM23 juta daripada wang hasil pendapatannya kepada sebuah syarikat swasta.
Menurut blog itu, sebelum Pilihan Raya Umum Ke-12 lalu, Nik Aziz bersetuju memberikan tingkat satu (bawah) Bazar Tok Guru sebagai tempat penempatan semula penjaja dan peniaga yang akan berpindah ke situ daripada tapak lamanya di Arked Uda dan Pasar Lama MPKB.
Bagaimanapun, perjanjian itu berubah apabila peniaga diarahkan membeli ruang niaga di tingkat dua dan tiga saja, manakala tingkat bawah diberikan kepada syarikat terbabit dalam perjanjian itu.
Akibat masalah itu, Kickdefella berkata, Exco kerajaan negeri terpaksa mencari penyelesaian terbaik melalui pembayaran itu bagi menyelamatkan maruah Nik Aziz sebagai Menteri Besar.Menurut blog itu, Nik Aziz jika gagal menghormati perjanjian yang dibuat antara syarikat itu dengan PBMK, yang kemelut berkenaan kini terpaksa ditanggung Ahmad.
/...

Tiada ulasan: