30 Mac 2010

Kehendak pengundi kriteria utama pilih calon BN Hulu Selangor – PM

UM - 30/03/10
Oleh MOHD. ASRON MUSTAPHA dan SAIFULIZAM MOHAMAD
pengarang@utusan.com.my
KUALA LUMPUR 29 Mac – Kehendak dan suara hati pengundi akan menjadi kriteria utama bagi memilih calon Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya kecil Parlimen Hulu Selangor nanti, kata Datuk Seri Najib Tun Razak.
Perdana Menteri berkata, kriteria itu penting bagi menjamin kemenangan BN sekali gus merampas semula kerusi Hulu Selangor daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR).
“Kita akan rasai denyut nadi dan kenal pasti kehendak mereka kerana kerajaan sentiasa menekankan supaya rakyat didahulukan termasuk dalam isu pemilihan calon,” katanya pada sidang akhbar di lobi Parlimen di sini hari ini.
Beliau diminta mengulas sama ada BN bersedia untuk meletakkan calon daripada UMNO seperti yang dikehendaki oleh majoriti pengundi di kawasan tersebut.
Orang Melayu merupakan pengundi majoriti di kawasan Hulu Selangor iaitu sebanyak 53 peratus, pengundi Cina 27 peratus dan India 19 peratus.
Sabtu lalu, Presiden MIC, Datuk Seri S. Samy Vellu telah menamakan timbalannya, Datuk G. Palanivel sebagai calon parti itu bagi mewakili BN.
Kerusi Parlimen Hulu Selangor kosong berikutan kematian penyandangnya, Datuk Dr. Zainal Abidin Ahmad akibat barah otak Khamis lalu.
Pada Pilihan Raya Umum Ke-12, Allahyarham memenangi kerusi itu dengan majoriti 198 undi menewaskan Palanivel.
Mengulas lanjut, Perdana Menteri berkata, beliau memerlukan sedikit masa sebelum memutuskan calon BN kerana perlu mengkaji semua perkembangan politik semasa.
“Saya nak kena buat keputusan yang tepat kerana yang saya utamakan adalah kemenangan BN,” jelasnya.
Dalam perkembangan berasingan, ketika diminta mengulas keputusan Ahli Jawatankuasa UMNO Bukit Bendera meletakkan jawatan secara beramai-ramai bagi membolehkan bekas Ketua Bahagiannya, Datuk Ahmad Ismail kembali kepada UMNO, Najib berkata: “Apa pun tindakan, ia mesti berlandaskan perlembagaan parti’'.
Tambah beliau, pada masa yang sama, pengurusan tertinggi UMNO juga akan memerhati perkembangan mutakhir tersebut.
Ketua UMNO Bahagian Bukit Bendera, Abdul Jalil Ariffin hari ini dilaporkan berkata, keputusan untuk meletakkan jawatan beramai-ramai itu dicapai minggu lalu dan akan dimaklumkan kepada Badan Perhubungan UMNO Negeri dalam waktu terdekat.
Katanya, keputusan itu diambil bagi membolehkan pemilihan semula dibuat kerana harapan ahli-ahli UMNO kawasan tersebut yang ingin melihat Ahmad Ismail kembali kepada UMNO.
Ahmad Ismail digantung keahlian dan dilucutkan hak-haknya dalam parti itu selama tiga tahun selepas didakwa menggelarkan masyarakat Cina adalah pendatang di negara ini dan tidak layak menuntut hak yang sama pada satu ceramah 23 Ogos 2008 dalam kempen pilihan raya kecil Parlimen Permatang Pauh.
Kenyataan itu telah menimbulkan kemarahan pemimpin Gerakan dan MCA yang menuntut Ahmad meminta maaf secara terbuka tetapi Ahmad enggan berbuat demikian.
/hwa-utusan.com.my

Tiada ulasan: