26 April 2010

Isu kuasa sultan: Sidang DUN Kedah bertukar “panas”

BERNAMA - 26/04/2010 7:09pm

ALOR SETAR 26 April – Kerajaan Negeri Kedah hari ini terpaksa menarik balik soalan bertulis seorang penyokongnya dari Pas di Dewan Undangan Negeri (DUN) yang dianggap menghina Sultan Kedah ekoran bantahan daripada beberapa anggota Barisan Nasional (BN).

Speaker Datuk Dr. Abdul Isa Ismail membuat keputusan kedua-dua soalan berkenaan ditarik balik selepas Datuk Seri Mahdzir Khalid (BN-Pedu) selaku Ketua Pembangkang dan seorang anggota BN lain bangun membuat bantahan terhadap soalan-soalan tersebut yang dianggap mempertikaikan kuasa sultan sebagai ketua agama Islam negeri.

Pertikaman lidah tercetus selepas Mahdzir bangun meminta supaya soalan bertulis ketiga Mohd. Nasir Mustafa (Pas-Kubang Rotan) ditarik balik.

Anggota Pas itu bertanya sejauh manakah bidang kuasa sultan sebagai ketua agama Islam negeri ini dihormati oleh kerajaan Pusat dan setakat manakah tahap tidak boleh campur tangan Kerajaan Negeri Kedah dalam pentadbiran hal ehwal agama Islam.

Mahdzir berkata, semasa BN mentadbir kerajaan negeri Kedah, soalan yang menyentuh bidang kuasa sultan tidak pernah dibangkitkan di DUN dan kuasa baginda juga tidak pernah dipertikaikan.

Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak (Pas-Sungai Limau) berkata, soalan itu diajukan bagi mendapatkan penjelasan terperinci mengenai bidang kuasa Sultan Kedah berkaitan hal ehwal agama Islam.

Suraya Yaacob (BN-Sungai Tiang) bagaimanapun bangun mempertikaikan kedua-dua soalan itu dengan menjelaskan bidang kuasa sultan telah termaktub dalam undang-undang tubuh kerajaan negeri.

Dr. Abdul Isa, yang mengakui beliau mungkin terlepas pandang perkara tersebut, kemudian membuat keputusan supaya kedua-dua soalan bertulis itu ditarik balik.

/hwa-utusan.com.my

Tiada ulasan: