30 Jun 2010

'Jangan campur hal Selangor'

UM - 30/06/2010

SHAH ALAM 29 Jun - Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim meminta semua pihak agar tidak campur tangan dalam urusan pentadbiran dan politik di Selangor termasuk mempersoalkan mengenai pengekalan jawatannya sebagai Menteri Besar.

Dengan nada tidak puas hati beliau berkata, apa yang berlaku di Selangor sekarang adalah pembaharuan atau reformasi yang dibuat oleh pakatan pembangkang.

''Tak usah campur... Pasal letak jawatan, terima jawatan tak termasuk dalam agenda pakatan rakyat (pakatan pembangkang) .

''Yang masuk ialah memantapkan pertubuhan supaya bawa pembaharuan terhadap pentadbiran dan pakatan rakyat (pembangkang) akan membuat beberapa lagi perubahan dari semasa ke semasa sesuai dengan keadaan," kata beliau.

Abdul Khalid berkata demikian ketika ditanya desakan beberapa pihak yang mahu beliau meletak jawatan sebagai Menteri Besar memandangkan Selangor kini ditadbir dua pemimpin iaitu Azmin Ali yang menerajui politik dan beliau sendiri dalam hal pentadbiran.

Beliau ditemui pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Exco kerajaan negeri di sini petang ini.

Ditanya adakah beliau yang kini tidak lagi menguruskan hal ehwal politik negeri akan turut meletakkan jawatannya di peringkat bahagian Abdul Khalid memberitahu, beliau akan terus menjadi pemimpin bahagian di Kuala Selangor.

Semalam, Abdul Khalid digesa melepaskan jawatannya sebagai Menteri Besar agar pentadbiran di Selangor tidak kucar kacir ekoran perbezaan pendapat dalam pentadbiran dan politik.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Ijok itu juga diminta meletakkan jawatan sebagai Ketua Parti Keadilan Rakyat (PKR) Bahagian Kuala Selangor kerana kepimpinannya tidak lagi mendapat sokongan sebahagian besar ahli akar umbi.

Timbalan Ketua PKR Bahagian Kuala Selangor, Arshad Abu Bakar mendakwa, kebanyakan perwakilan bahagian sebenarnya tidak bersetuju dengan keputusan mengekalkan Abdul Khalid sebagai Menteri Besar.

Ini kerana kata beliau, mereka bimbang Selangor akan semakin kucar kacir apabila pendapat dalam pentadbiran dan politik negeri yang sepatutnya seiring menjadi tidak selari ia dikhuatiri menimbulkan suasana kucar-kacir.

/hwa: www.utusan.com.my

Tiada ulasan: