28 Jun 2010

Jika usaha drastik dilakukan tarik pengundi baru

UM - 28/06/2010

Rawang 27 Jun - Perpecahan dalam kerajaan Selangor ditunjangi Parti Keadilan Rakyat (PKR) merupakan peluang terbaik buat UMNO dan Barisan Nasional (BN) untuk kembali merampas negeri itu yang terlepas ke tangan pembangkang pada pilihan raya umum lalu.

Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, pemimpin UMNO dan parti komponen BN di peringkat akar umbi terutama di negeri berkenaan kini perlu memperkuat jentera parti masing-masing untuk memberi khidmat terbaik kepada rakyat Selangor.

"Itu sebabnya saya tekankan kita harus melakukan usaha lebih drastik bagi mendapatkan sokongan pengundi baru dan pengundi yang telah lari daripada kita pada pilihan raya umum dahulu (2008)," katanya.

Beliau bercakap pada sidang akhbar selepas merasmikan Mesyuarat Perwakilan UMNO Bahagian Selayang di sini hari ini.

Semalam, Ahli Parlimen Kapar, S. Manikavasagam ketika dihubungi mengakui wujud komplot di kalangan 15 Ahli Parlimen PKR untuk menjatuhkan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim daripada terus memegang jawatan Menteri Besar Selangor.

Katanya, perkara itu berlaku kerana terdapat segelintir ahli Parlimen termasuk dari beberapa negeri lain tidak berpuas hati dengan cara dan tindakan Abdul Khalid mentadbir kerajaan dan politik Selangor.

Ahmad Zahid menambah, perkembangan dalam pakatan pembangkang yang menerajui negeri itu membuktikan perpecahan di kalangan PKR, Pas dan DAP kini adalah kritikal.

Bagaimanapun, katanya, para pemimpin pembangkang mempunyai kelebihan menyembunyikan setiap kelemahan serta perpecahan di antara mereka.

"Saya fikir sebenarnya perpecahan PKR lebih parah lagi, undi tidak percaya (terhadap Abdul Khalid) memang berlaku tetapi mereka sapu di bawah permaidani," ujarnya.

Sementara itu, kata beliau, perpecahan di kalangan pemimpin UMNO Bahagian Rantau Panjang, Kelantan akan dibawa ke pengetahuan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin selaku Pengerusi Jawatankuasa Pengurusan UMNO untuk tindakan lanjut.

Semalam, Ahmad Zahid terpaksa merasmikan dua mesyuarat UMNO Bahagian Rantau Panjang yang diadakan secara berasingan kerana perbezaan pendapat di kalangan beberapa pemimpin yang kalah dan menang pada pemilihan parti itu sebelum ini.

"Perpecahan bukan sahaja merosakkan imej individu malah parti juga turut terpalit," tegasnya.

/hwa: www.utusan.com.my

Tiada ulasan: