30 Disember 2010

DAP perguna Anwar

UM - 30/12/10

KUALA LUMPUR 29 Dis. – DAP didakwa mempergunakan situasi yang sedang dihadapi oleh bekas Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk kepentingan parti itu.

Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Pulau Pinang, Senator Datuk Musa Sheikh Fadzir (gambar) berkata, selagi kes liwat beliau di mahkamah tidak selesai, Anwar terpaksa akur dengan keputusan DAP dalam pelbagai perkara termasuk pengagihan kerusi pada Pilihan Raya Umum Ke-13 nanti.

Menurut beliau, jika perkara yang didedahkan oleh Ahli Parlimen Wangsa Maju, Wee Choo Keong semalam bahawa Pengerusi DAP, Karpal Singh pernah mendesak supaya Anwar disiasat berhubung dakwaan kes liwat adalah benar, maka tidak mustahil parti itu mahu Anwar terus kekal dalam situasi tersebut.

‘‘Situasi yang dihadapi Anwar cuma dipergunakan oleh DAP. Secara tidak langsung situasi ini akan membuatkan Anwar terpaksa akur dengan sebarang keputusan DAP dalam pengagihan kerusi pada Pilihan Raya Umum Ke-13 nanti,’’ katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas pendedahan Choo Keong bahawa Karpal akhirnya mengaku pernah mendesak Anwar disiasat kerana didakwa oleh beberapa pihak terlibat dengan perbuatan liwat.

Perkara itu, menurut Choo Keong, diakui Karpal menerusi laman web www.malaysia-instinct.com pada Selasa lalu apabila menjelaskan desakan yang dibuat pada 1997 adalah atas kedudukannya sebagai wakil rakyat pembangkang di Dewan Rakyat.

Musa berkata, Anwar bernasib malang kerana tidak sedar bahawa dirinya dipermainkan oleh DAP memandangkan kesnya masih berjalan sedangkan pilihan raya umum akan menjelang tidak lama lagi.

‘‘Pada ketika itu Anwar tidak akan dapat berbuat apa-apa sebaliknya menerima sahaja apa yang diputuskan oleh DAP,’’ katanya.

/hwa: utusan.com.my/

Tiada ulasan: