29 Mac 2011

Tidak Mungkin PAS Boleh Popular Pada Kalangan Bukan Islam Bumiputera - Dr George Chan

MIRI, 28 Mac (Bernama) -- Presiden Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) Tan Sri Dr George Chan hari ini menolak kemungkinan PAS diterima oleh masyarakat bukan Islam bumiputera di sini.

Beliau berkata tidak mungkin parti pembangkang dengan pegangan melampau seperti itu mampu memperolehi sokongan pengundi khususnya daripada kalangan bukan Islam di Sarawak.

"Anda boleh tanya daripada masyarakat sekeliling ada atau tidak (bukan Islam) mahukan itu (menyokong PAS) dan bagi saya, saya percaya mereka penyokong kuat Barisan Nasional (BN)," katanya kepada pemberita, di sini hari Isnin.

Dr Chan yang juga Timbalan Ketua Menteri Sarawak diminta mengulas mengenai dakwaan bahawa PAS sudah mula membentuk kubu kuat di dua kawasan penempatan bukan Islam bumiputera di sini.

Malah kata beliau, sebahagian daripada golongan itu adalah anggota SUPP dan parti komponen BN yang lain.

Berdasarkan perkembangan setempat, sekumpulan individu yang mendakwa mereka anggota PAS bergerak aktif di sini dan dikatakan 'mengintai' kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Senadin yang disandang wakil SUPP Datuk Lee Kim Shin.

Selain Senadin, parti itu juga bercadang bertanding di kerusi DUN Lambir yang disandang Datuk Aidan Wing dari Parti Pesaka Bumiputera Bersatu.

/hwa: bernama.com.my | bernama - 29/3/11

Tiada ulasan: