28 Ogos 2011

Anwar dan sejarah

SETIAP detik, pasti ada sahaja sejarah tercipta. Manusialah yang mengukir malah mencorakkan sejarah itu. Hitam, putih, baik mahupun buruk, kitalah yang menentukan.

Baru-baru ini, di tanah air kita, sejarah tercipta lagi. Ketua pembangkang, Anwar Ibrahim memilih memberi kenyataan tanpa bersumpah dari kandang tertuduh dalam kes liwat terhadap bekas pembantu peribadinya, Mohd. Saiful Bukhari Azlan.

Dengan berbuat demikian, Anwar mengelakkan daripada soal balas oleh pasukan pendakwaan. Prosiding soal balas itulah sebenarnya inti dalam perundangan pembelaan tertuduh.

Tiada sebab untuk sesiapa sahaja mengelak melalui proses itu melainkan jika tertuduh menghadapi ketidakcelaruan minda sebagaimana kes terpencil seperti perajurit Adam tidak lama dulu. Sedangkan Anwar masih siuman apatah lagi berstatus tinggi, mengetuai pembangkang serta selalu mendabik dada sebagai pejuang keadilan dan kebebasan.

Bukan itu sahaja, dalam pembelaan diri, Anwar menyerang institusi kehakiman. Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah menjadi sasaran walaupun dilihat begitu fleksibel kepada tertuduh termasuk telah berpuluh kali membenarkan penangguhan perbicaraan. Mencerca hakim sudah menjadi mainan Anwar sebagai mengalih fokus daripada isu pokok - tuduhan terhadap kesalahan liwat yang mempunyai bukti kukuh. Ternyata Anwar sengaja menghina mahkamah untuk strategi pre -emtif lalu mahkamah dijadikan medan politik.

Pada Awang, ia merupakan mesej yang jelas dan menyerlahlah lagi siapa sebenarnya Anwar. Ramai di kalangan pengamal undang-undang juga tidak menjangka sampai begitu sekali tindakan beliau. Peri laku di mahkamah boleh menjadi ukuran menentukan nilai diri seseorang.

Awang dapat tahu, ramai pemimpin pembangkang secara tertutup mengkritik beliau. Ada yang kecewa pemimpin utama mereka takut untuk diadili sedangkan rakyat kecil ada keberanian moral menghadapi prosiding pembelaan. Jika Awang menjadi pengikut Anwar, Awang juga pasti dipukul rasa malu. Beliau bukan sahaja kelihatan menghina mahkamah malah menghina diri sendiri dan pembangkang. Ketua pembangkang di negara lain tidak begitu, melainkan di Malaysia, cukup luar biasa.

Bahkan, kisah Anwar semakin menjadi bahan sinikal. ``Dia elergi bersumpah kecuali angkat sumpah jawatan Perdana Menteri dan Ahli Parlimen,’’ demikian antara SMS yang Awang terima daripada seorang pemimpin Pas.

Hari itu, rating pembangkang di kaca mata rakyat makin jatuh - lagi tamparan kepada gerakan pembangkang negara ini. Tidak habis-habis Anwar menjadi liabiliti dan meninggalkan najis yang mereka terpaksa cuci. Apakah ini pemimpin bersih yang diperlukan oleh negara? Hari itu, Anwar mencipta sejarah tetapi malangnya sejarah yang mengotori peradaban. Sama ada sejarah yang seburuk itu mahu terus mewarnai negara, jawapannya tentu tidak. Awang dapat tahu, ada usaha terbaru di kalangan pemimpin tertentu DAP dan Pas mahu Anwar berundur. Selagi beliau mengetuai pembangkang, Pakatan Rakyat tidak akan ke mana. Anwar sendiri tahu hakikat itu.

/hwa: utusan.com.my | 28/8/11

Tiada ulasan: