14 September 2011

UMNO mahu saman Guan Eng RM30j

Oleh ROKIAH ABDULLAH

Zainal Abidin Osman (tengah) menunjukkan beberapa laporan polis terhadap Lim Guan Eng di Menara UMNO, Pulau Pinang, semalam.

PULAU PINANG 13 Sept. – UMNO akan memfailkan saman malu berjumlah RM30 juta terhadap Ketua Menteri, Lim Guan Eng ekoran tindakannya menuduh parti itu terlibat dalam demonstrasi aman di sekitar Kompleks Tun Abdul Razak (Komtar) di sini dan di atas Jambatan Pulau Pinang, 1 Julai lalu.

Tindakan undang-undang juga dibuat berikutan dakwaan Setiausaha Agung DAP itu bahawa UMNO terlibat dalam kejadian cuba membakar pejabat DAP Pulau Pinang di Jalan Talipon di sini pada 17 Ogos lalu.

Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri, Datuk Zainal Abidin Osman berkata, sebagai permulaan, satu notis tuntutan akan dihantar ke pejabat Ketua Menteri esok yang perlu dijawab Guan Eng dalam tempoh tujuh hari atau saman akan difailkan selepas tarikh tersebut melalui firma guaman, Jahaberdeen & Co.

Tegasnya, selain saman malu, pihaknya juga telah membuat beberapa laporan polis sejak bulan lalu berhubung kenyataan-kenyataan yang dikeluarkan Guan Eng itu dan meminta polis menyiasat dakwaan fitnah tersebut mengikut Seksyen 499 dan Seksyen 500 Kanun Keseksaan.

‘‘UMNO Pulau Pinang sudah cukup bersabar dengan tingkah laku dan keceluparan Guan Eng yang setiap hari membuat tohmahan dan fitnah supaya rakyat benci dan curiga terhadap UMNO. Kesabaran kita ada tahapnya dan kini kita rasa dia telah melampaui batas.

‘‘Peluang yang diberikan kepadanya untuk memohon maaf dan menarik balik kenyataannya dalam masa tujuh hari sebelum ini juga tidak dipedulikan malahan dia secara bongkak mencabar saya melalui twitter supaya terus menyamannya. Justeru, kita tidak ada pilihan selain mengambil tindakan undang-undang terhadapnya,” katanya.

Beliau bercakap pada sidang akhbar di pejabatnya di sini hari ini.

Hadir sama, peguam Datuk Jahaberdeen Mohamed Yunoos yang mewakili UMNO.

Menurut Zainal Abidin, selain menunjukkan rasa kesal dan sedih terhadap tohmahan yang dilemparkan itu, tindakan saman juga dibuat bagi mententeramkan suasana politik negeri ini supaya semua pihak lebih beretika.

‘‘Saya telah menafikan sekeras-kerasnya penglibatan UMNO dalam kedua-dua kejadian berkenaan namun saya pula dikatakan pembohong dan penipu dan dia terus melemparkan tohmahan dan fitnah terhadap UMNO dalam ucapan dan sidang akhbarnya setiap hari selepas itu.

‘‘Sebagai ketua menteri yang diamanahkan mentadbir negeri ini, sepatutnya dia mewujudkan rasa aman dan tenteram dan bukannya siang malam asyik menuduh dan bermain politik. Justeru, keadaan ini perlu ditenteramkan,” katanya.

/hwa: utusan.com.my | 14/9/11

Tiada ulasan: