25 Jun 2012

Wan Azizah, Shamsidar tidak berani jawab

KUALA LUMPUR 23 Jun - Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail dan Shamsidar Taharin tidak akan berani mengadakan sidang akhbar bersama bagi menjawab pelbagai dakwaan yang dilemparkan terhadap mereka meskipun beberapa kali didesak berbuat demikian.
Bekas Ketua Wanita Parti Keadilan Rakyat (PKR) Pulau Pinang, Aminah Abdullah berkata, antara dakwaan itu ialah suami Wan Azizah, Datuk Seri Anwar Ibrahim seorang biseksual selain mempunyai hubungan sulit dengan Shamsidar yang merupakan isteri kepada Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali.
Menurutnya, 'kebaculan' . Wan Azizah dan Shamsidar untuk 'melayan' desakan demi desakan itu hanyalah kerana faktor politik bagi menyelamatkan hayat PKR yang kian menuju kehancuran.
"Saya jangka mereka terutama Wan Azizah malu kalau menjelaskan perkara itu. Beliau malu dari segala segi. Beliau takut kerana politik. Kalau didedahkan, sudah pasti PKR akan hilang sokongan dan menyebabkan parti terjejas.
"Tetapi kalau Wan Azizah dan Shamsidar tak jawab, benarlah dakwaan berkenaan," katanya ketika dihubungi Mingguan Malaysia di sini hari ini.
Sebelum ini, Presiden Parti Bersatu India Malaysia (MUIP), Datuk S. Nallakaruppan mendakwa Shamsidar mempunyai hubungan sulit dengan Anwar.
Mengulas lanjut, Aminah berkata, selaku Presiden PKR, Wan Azizah perlu meletakkan jawatan dalam parti jika masih tiada keberanian untuk menjawab dakwaan berkenaan.
"Saya sebenarnya kasihan dengan Wan Azizah. Tapi nak buat macam mana, beliau tak boleh bersuara," katanya.
Beliau kemudiannya turut mempersoal sikap membisu pemimpin tertinggi PKR yang langsung tidak membantu menjawab tohmahan yang sedang dialami Wan Azizah, Shamsidar, Anwar serta Azmin.
Ditanya mengenai 'perasaan' penyokong pembangkang di Permatang Pauh, Pulau Pinang berhubung dakwaan terbabit, jelasnya, mereka sekadar bersikap tunggu dan lihat.
"Orang PKR di sana dah tahu cuma depa (mereka) malu. Mereka malu nak keluar parti sebab memikirkan sudah lama bersama parti masing-masing. Tetapi, jumlah yang sokong Anwar selaku Ahli Parlimen Permatang Pauh sudah kurang," jelasnya.
Sementara itu, Yang Dipertua Jaringan Melayu Malaysia (JMM), Azwandin Hamzah berkata, sikap berdiam diri Wan Azizah terhadap dakwaan tersebut jelas menunjukkan beliau seorang pemimpin yang tidak bertanggungjawab.
"Selama ini, Wan Azizah bercakap soal integriti tetapi apabila kena pada diri sendiri, tak berani menjawab? Ini soal maruah. Kenapa soal maruah sendiri dia berdiam diri?" soalnya.
/hwa: utusan.com.my | 23/6/12

Tiada ulasan: