31 Januari 2013

RM50 juta program Hati Rakyat

Najib Tun Razak bersama isterinya, Rosmah Mansor memotong kek sambutan Jubli Emas Majlis Kebangsaan Pertubuhan-Pertubuhan Wanita Malaysia (NCWO) di Kuala Lumpur, semalam. - BERNAMA 
*****
KUALA LUMPUR 29 Jan. - Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, kerajaan memperuntukkan sebanyak RM50 juta kepada Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat untuk melaksanakan program Hati Rakyat terutama melibatkan golongan ibu tunggal, orang kurang upaya (OKU) dan warga emas.
Menurut Perdana Menteri, program serta agihan yang akan bermula bulan depan, merupakan inisiatif kerajaan dalam membela golongan itu mengikut keperluan masing-masing di bawah konsep jaringan keselamatan sosial.
Katanya, bantuan kewangan itu akan digabungkan dengan program 1Azam kementerian bagi membantu golongan wanita yang ingin berniaga secara kecil-kecilan.
Beliau berkata, kerajaan juga akan memastikan peruntukan tersebut sampai kepada kumpulan sasar yang telah ditetapkan.
"Mungkin mereka perlukan bantuan untuk latihan, bantuan warga emas seperti lampin atau mungkin bantuan kerusi roda dan RM50 juta ini akan memperluaskan konsep jaringan keselamatan sosial sebagai satu lagi daripada usaha mengupayakan mereka," katanya.
Najib yang juga Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat berkata demikian ketika berucap melancarkan sambutan Jubli Emas Majlis Kebangsaan Pertubuhan-Pertubuhan Wanita Malaysia (NCWO), di sini hari ini.

Tiada ulasan: