27 Februari 2013

Manifesto pakatan pembangkang bersifat populis - A. Kadir Jasin

LAMAN blog A Kadir Jasin dengan entri terbaru bertajuk 'Taktik Lembut PR Pujuk Pengundi' yang disiarkan hari ini.
*****
KUALA LUMPUR 26 Feb. - Manifesto pakatan pembangkang yang dilancarkan di Shah Alam, Selangor semalam hanya bersifat populis dan bermatlamat untuk melembutkan hati pengundi atas pagar dan golongan bawahan.
Tokoh wartawan, A. Kadir Jasin dalam blognya hari ini berkata, kenyataan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim semasa pelancaran manifesto itu mempunyai mesej psikologi yang mendalam.
"Anwar faham hal ini kerana beliau lama belajar daripada UMNO dan Barisan Nasional (BN). Politik parti Anwar bermula dengan UMNO, apabila beliau menyertai parti itu pada tahun 1982 dan kekal sebagai Putera Mahkota hingga dipecat pada tahun 1998.
"Taktik berlembut ini mungkin lebih berkesan di kalangan pengundi tidak berparti dan di kalangan penyokong bawahan UMNO atau BN serta di kalangan kakitangan awam, polis dan tentera peringkat rendah dan menengah," kata A. Kadir.
Dalam konteks ini, tambah A. Kadir, beliau berasa BN tidak boleh terlalu yakin atau mengandaikan yang semua kakitangan awam akan menyokongnya di peti undi.
"Andaian umum ialah Anwar akan menjadi Perdana Menteri sekiranya pakatan pembangkang menang. Tetapi, umum juga tahu yang pemilihan Anwar belum mutakhir kerana ada elemen dalam pakatan pembangkang, khasnya Pas yang kurang selesa dengan beliau sebagai calon Perdana Menteri akibat isu-isu peribadi,"’ ujarnya.
Tambah A. Kadir, dilema pakatan pembangkang adalah tidak mempunyai parti komponen yang dominan manakala ideologi parti-parti anggota pula terlalu berbeza, malah saling bercanggah antara satu sama lain.
Ikuti pandangan lanjut A. Kadir Jasin dengan klik link ini: http://kadirjasin.blogspot.com - UTUSAN ONLINE

Tiada ulasan: