31 Mac 2013

Muflis jika pembangkang memerintah

MANIFESTO yang dikemukakan pembangkang tidak mempunyai cadangan yang realistik malah boleh mengakibatkan kerajaan muflis. 
*****
SEBUAH portal pro-pembangkang telah mewujudkan satu portal yang memberikan pengkhususan kepada isu perniagaan dan bidang ekonomi. Sewaktu mendengar wawancara pemilik portal ekonomi tersebut di sebuah rangkaian radio yang juga sangat 'kritis' terhadap kerajaan - penulis dapat merasakan bahawa isu ekonomi akan terus mendominasi isu di dalam pilihan raya umum yang akan datang.
Portal khusus untuk isu 'perniagaan dan ekonomi' ini dikatakan mencatat angka lawatan yang luar biasa oleh pengunjung Internet. 100,000 pelawat 'unik' dalam masa sebulan. 700,000 bacaan artikel. Dikatakan juga, pembaca menghabiskan masa hampir 25,000 jam lawatan sepanjang sebulan lebih beroperasi. Mana-mana pakar media alternatif pastinya merasakan angka-angka ini adalah satu dapatan yang luar biasa. Pemilik berkenaan juga memberi gambaran bahawa rakyat sememangnya dahagakan suatu portal yang mengemukakan laporan ekonomi sebenar-benarnya bebas.
Penulis kurang percaya bahawa portal ekonomi tersebut benar-benar bebas dan tidak membawa agenda politik. Setakat beberapa kali meninjau laporan eksklusif yang dilakukan portal berkenaan, penulis semakin percaya bahawa ia 'tidak bebas' malahan mempunyai niat politik yang sangat jelas, dalam membentuk pemikiran rakyat bahawa ada sesuatu yang tidak kena dengan suasana ekonomi negara ini.
Antara contoh yang boleh dikemukakan adalah laporan khas mengenai Petronas yang diperincikan oleh portal berkenaan. Sebanyak empat artikel khusus berkenaan Petronas dikemukakan baru-baru ini. Kesemuanya, mempunyai 'nada politik' yang seakan-akan menjadi jurucakap kepada serangan bersiri yang dilakukan terhadap Petronas di dalam manifesto yang dikemukakan oleh kumpulan politik tertentu. Empat laporan mengenai Petronas yang dikemukakan adalah seperti berikut :-
i) Petronas at crossroads (5 Mac 2013);
ii) Some serious questions for Petronas (6 Mac 2013);
iii) Should Petronas venture overseas? (7 Mac 2013);
iv) The Petronas dilemma (8 Mac 2013);
Dalam pada itu, serangan dan pengkhususan bersiri turut diberikan kepada dua entiti ekonomi lain - FGVH dan 1MDB. Kita boleh nampak dengan jelas bahawa portal ekonomi yang kononnya 'bebas' ini pada hakikatnya menjadi alat kepada serangan bersiri yang halus kepada fikrah dan perspektif ekonomi yang dilihat oleh rakyat. Mana mungkin, sebuah portal ekonomi yang 'bebas' - hanya memberikan satu laporan ringkas mengenai manifesto yang digambarkan sebagai 'diterima baik oleh pakar ekonomi' (Economists Welcome Pakatan Manifesto). Itu sahaja. Tidak ada perincian yang diberikan.
Inilah pendekatan yang digunapakai untuk mendapat perhatian dan membentuk pemikiran pengundi urban. Mereka tidak membicarakan kelemahan manifesto yang ada, sebaliknya mengambil pendekatan 'menyerang' beberapa entiti perniagaan dan ekonomi yang dirasakan menjadi teras kepada suatu pelan transformasi ekonomi jangka panjang. Manifesto mereka tidak dibicarakan secara ikhlas dan jujur, sebaliknya mengambil pendekatan untuk menyerang orang dan entiti lain.
Di mana logiknya sebuah portal 'perniagaan dan ekonomi' yang kononnya bebas, boleh terlepas pandang bahawa manifesto yang dikemukakan tidak mempunyai cadangan yang realistik. Di mana bebasnya portal berkenaan jika implikasi kewangan di dalam manifesto tidak diulas dengan jujur dan ikhlas? Nyata, pihak editorial portal berkenaan sudahpun mengambil jalan politik yang diinginkan. Portal berkenaan bukan sahaja tidak bebas - malahan bersedia menjadi lidah rasmi kepada manifesto dan cadangan ekonomi songsang dan sumbang.
Serangan Bersiri Terhadap Petronas
Serangan bersiri terhadap Petronas yang dilakukan portal berkenaan mempunyai niat politik membantu manifesto pembangkang. Kita semua tahu, antara isu yang dibangkitkan oleh mereka adalah soal royalti minyak. Modal royalti minyak ini dirasakan sangat mampu menarik perhatian rakyat di negeri-negeri tertentu. Janji manis menaikkan royalti daripada lima peratus kepada 20 peratus - dijadikan modal utama. Soalnya, apakah lima peratus ini angka yang tepat dan statik? Apakah minyak akan keluar mengalir tanpa perlu modal permulaan untuk usaha cari gali? Apakah industri minyak ini satu industri yang tidak memerlukan kajian geosains dan kejuruteraan petroleum yang terkini?
Hakikatnya, jumlah pelaburan dan belanja pembangunan untuk melaksanakan proses cari gali minyak di Sabah dan Sarawak (tahun 2011 sahaja) memerlukan sejumlah RM26.5 bilion. Ini bersamaan dengan 37 peratus kadar royalti - berbanding 20 peratus sempoa ekonomi mudah yang dicadangkan dalam manifesto pembangkang. Sebab itu, apa yang dicadangkan di dalam manifesto pada hakikatnya tidak mengambil kira soal 'pembangunan awal' - sebaliknya hanya merujuk kepada soal kemampuan berbelanja.
Dengan perbelanjaan yang sedemikian 'besar' untuk membangun lapangan minyak dan gas, idea menubuhkan syarikat minyak milik negeri memang nampak menarik di atas kertas, tetapi bukan secara realiti.
Sukar untuk kita memahami 'niat sebenar' di sebalik serangan berterusan tokoh pembangkang dan portal sekiblat mereka terhadap Petronas selama ini. Lim Guan Eng sendiri mengakui bahawa DAP sudah mula melakukan 'serangan politik' terhadap Petronas sejak tahun 1986. Pra PRU-12, DAP adalah antara parti politik yang bersungguh untuk membogelkan perbelanjaan Petronas secara total. Laporan tahunan Petronas, kepada DAP, adalah satu laporan yang tidak lengkap dan perlu ditolak. Apakah kita lupa bagaimana Tan Sri Hassan Merican perlu tampil memberi penjelasan di dalam media perdana bagi menjawab serangan berterusan kepada syarikat minyak nasional tersebut.
Ya, mungkin sahaja agaknya, serangan terhadap Petronas adalah gabungan dua 'sempoa' - politik dan ekonomi sekali gus. Bukan sangat soal ketelusan. Namun, Petronas perlu 'digambarkan' sebagai representasi sistem yang korup. Niat sebegini nyata jahat dan tidak nasionalistik sama sekali. Serangan berterusan terhadap Projek Rapid (diterajui oleh Petronas) juga mungkin berdasarkan faham sempoa yang sama.
Demikian juga manifesto khas yang dikemukakan kumpulan politik sama untuk mendapat undi di Sabah. Ia masih menggunakan pendekatan yang sama dengan apa yang dikemukakan di peringkat nasional. Sementara manifesto utama mereka kononnya menjual semangat 'Persaudaraan Rakyat' - manifesto mereka untuk negeri tersebut nyata bersifat sangat kenegerian. Pelaksanaan manifesto versi mereka akan menyebabkan Malaysia terbahagi kepada kalangan 'negeri pengeluar minyak' dan tidak. Semangat persekutuan dipinggirkan.
Sebagai rakyat, kita perlu melihat serangan serampang dua mata terhadap Petronas ini dengan lebih adil dan jelas. Jangan terlalu percaya dengan 'serangan bersiri sejak 1986', yang sebenarnya mempunyai niat memperkembang agenda politik peribadi. Individu sama, pada hari ini yang mahu tampil sebagai seorang serba kompeten, berakauntabiliti dan telus - berhadapan dengan keraguan rakyat. Individu sama, yang pernah menggila menyerang projek 'mega' berkepentingan nasional, hari ini mencadangkan projek berbilion ringgit walau ditentang oleh rakyat dan NGO setempat.
Portal ekonomi dan kalangan pembuat manifesto pembangkang perlu maklum bahawa industri minyak dan gas tidak semudah industri yang lain. Industri minyak dan gas, sedang bercakap tentang proses kejuruteraan minyak yang luar biasa kompleks. Ia memerlukan bantuan modal dan insentif berterusan oleh kerajaan. Teknologi seperti enhanced-oil recovery (EOR), eksplorasi laut dalam (deepwater exploration) dan sebagainya, memerlukan modal yang besar. Menggunakan 'sempoa' royalti 20 peratus, tanpa diimbangi dengan belanja pembangunan adalah satu perbuatan tidak bertanggungjawab.
Daripada sudut ini, program transformasi ekonomi sedia ada sememangnya faham bahawa industri minyak dan gas memerlukan lonjakan yang berganda. Disebabkan itu jugalah permohonan Petronas untuk mendapat potongan cukai yang lebih bersesuaian dengan suasana industri diterima baik oleh kerajaan. Akta Pendapatan Cukai Petroleum (PITA) diberikan pengupayaan dengan pelbagai insentif yang sesuai dengan keperluan industri. Manifesto dan sempoa ekonomi pembangkang tidak sampai ke tahap yang tinggi begini.
Mengecilkan keupayaan Petronas bukanlah jalan yang bijak. Laporan Ernst & Young Global mengenai industri minyak dan gas untuk tahun 2012, menyatakan peningkatan transaksi perniagaan sebanyak 19 peratus kepada AS$402 bilion. Petronas perlu bersaing dengan syarikat minyak dunia yang bermodal jauh lebih besar. Langkah mewujudkan syarikat minyak negeri, boleh sahaja membuka ruang mergers and acqusitions syarikat asing dalam sekelip mata.
Sempoa ekonomi yang dipakai pembangkang di dalam manifesto sememangnya rosak dan tidak bersifat semasa. Ini perlu difahami oleh rakyat biasa seperti kita. Jangan mudah seronok dengan pemberian sementara yang membawa luka ekonomi bangsa dalam jangka masa yang panjang.
Nyata, menyediakan manifesto dengan memberatkan 'sempoa untung-rugi politik semberono' yang dilakukan pembangkang tidak akan membawa Malaysia ke tahap yang lebih baik. Mungkin juga kerana itu, portal pro perjuangan politik mereka sendiri mengambil pendekatan diam dan membisu dalam membicarakan manifesto mereka. Kelemahan yang ketara, menyebabkan ia sebuah dokumen polisi yang gagal.
Sumber maklumat yang penulis perolehi, sempoa manifesto pembangkang akan menyebabkan negara menanggung defisit berjumlah hampir RM115 bilion. Defisit meningkat kepada 11.5 peratus. Hutang kepada KDNK akan meningkat kepada 62.1 peratus. Kesemua ini, akan pastinya menyebabkan usaha dan inisiatif lain akan bermasalah. Inilah masanya rakyat menggunakan 'sempoa politik' sendiri dan tidak terlalu terbuai dengan angan politik dan ekonomi yang tidak bertanggungjawab.

Tiada ulasan: