30 April 2013

Abdul Hadi 'buta' sejarah - Jeyakumar

KUALA LUMPUR 28 April - Parti Sosialis Malaysia (PSM) menyifatkan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang buta sejarah kerana gagal membezakan antara fahaman komunis dan sosialis.
Ahli Majlis Tertinggi PSM, Dr. M. Jeyakumar (gambar) berkata, kenyataan Abdul Hadi yang seolah-olah menggambarkan sosialis menggunakan kekerasan serta cuba menyesatkan rakyat jauh menyimpang daripada ajaran sebenar fahaman itu.
“Memang ada sedikit persamaan dalam matlamat antara komunis dan sosialis, tetapi itu dari segi pengagihan kekayaan sama rata dan untuk membantu golongan miskin.
“Tetapi sosialis tidak menggunakan kekerasan, tidak mempromosikan mana-mana agama dan tidak menghalang kebebasan beragama. Jadi, untuk mengatakan kita antiagama itu langsung tidak betul," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.
Beliau mengulas kenyataan Abdul Hadi dalam ceramah di Kampung Tebakang, Alor Limbat, Marang, Terengganu 22 April lalu, bahawa parti itu cuma bekerjasama dengan Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan DAP tetapi tidak dengan parti lain yang menjulang gambar Karl Marx, Vladimir Lenin dan Joseph Stalin.

Tiada ulasan: