28 Mei 2013

PRU-13: Pembangkang didesak kemuka petisyen bantahan

KUALA LUMPUR 26 Mei - Pembangkang didesak supaya mengemukakan petisyen kepada mahkamah, jika tidak berpuas hati dengan keputusan Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13).
Ketua Wira Perkasa Wilayah Persekutuan, Amir Atar berkata, keputusan pilihan raya tersebut telah diwartakan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dan sekarang merupakan waktu yang sesuai bagi mereka membuktikan kebenaran di atas segala tohmahan yang dilemparkan kepada kerajaan melalui saluran rasmi.
Katanya, hal ini penting bagi menjamin dan menjaga nama baik sistem demokrasi negara.
"Gunakan mahkamah dan sudah-sudahlah menyalak tak tentu pasal, kata itu dan ini kepada kerajaan dan akhirnya mereka hanya mewakili suara minoriti rakyat Malaysia," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini.
Akhbar hari ini melaporkan dakwaan pembangkang bahawa Barisan Nasional (BN) telah mencuri kemenangan mereka adalah satu kepalsuan kerana BN tidak pernah melakukan penipuan pada PRU-13 lalu.
Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, walaupun pembangkang sering mendakwa berlaku penipuan di dalam PRU-13, mereka gagal menunjukkan bukti, malahan tidak membuat aduan rasmi kepada SPR.
Semalam, Ketua Hakim Negara, Tun Ariffin Zakaria juga meminta hakim di seluruh negara supaya mendengar dan menyelesaikan setiap petisyen yang dikemukakan oleh parti politik yang bertanding pada PRU-13 dalam tempoh enam bulan daripada tarikh difailkan.
Sementara itu, Presiden Kongres India Muslim Malaysia (Kimma), Datuk Syed Ibrahim Kader menyifatkan kegagalan pembangkang mengemukakan bantahan rasmi menunjukkan mereka hanya bersandiwara selama ini.
"Sudah 21 hari pilihan raya berlangsung, macam-macam kita dengar, isu pengundi hantu, black out, kalau ada bukti dah lama mereka bawa ke depan.
"Tindakan pembangkang seolah-olah nak ganggu keamanan negara, sengaja alih perhatian rakyat kata kerajaan tak jujur tapi mana buktinya," katanya lagi.
Sekretariat Hal Ehwal Bandar (SHEB) Perak pula mahu pembangkang bersikap jujur di atas kenyataan yang dilemparkan mengenai PRU-13 dengan mengeluarkan satu petisyen khas dan lengkap dengan hujah-hujah berdasarkan fakta.
Pengerusinya, Syamsul Baharin Putra Ahmad Shibi berkata, hanya melalui cara tersebut mampu mempertahankan integriti mereka sebagai pembangkang yang bertanggungjawab.
"Saya mewakili kesemua NGO di negara ini meminta pembangkang mengeluarkan petisyen bagi mencabar keputusan pilihan raya yang dimenangi oleh BN.
"Jika mereka gagal dan terus berdegil, pembangkang harus memohon maaf kepada kerajaan dan juga rakyat Malaysia di atas kesalahan mereka," katanya.

Tiada ulasan: