16 Mei 2008

Batu Putih berpihak kepada kita

JOHOR BAHRU 15 Mei - Wisma Putra yakin keputusan Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) di The Hague, Belanda mengenai tuntutan bertindih terhadap Pulau Batu Putih antara Malaysia dan Singapura yang akan diumumkan pada 23 Mei ini, akan berpihak kepada negara ini.
Menteri Luar, Datuk Seri Dr. Rais Yatim berkata, keyakinan itu bersandarkan hujah dan fakta yang dikemukakan pasukan pakar perundangan negara sepanjang prosiding yang bermula 6 hingga 23 November tahun lalu.
Menurutnya, segala fakta itu berkait rapat dengan sejarah, perjanjian, hujah kependudukan dan kawalan serta terma menurut rekod yang ada pada Malaysia.
"Kesungguhan pasukan kita dengan semangat serta nilai yang tinggi menjurus ke arah kemenangan Malaysia," katanya selepas taklimat tertutup Isu Kedaulatan Batu Putih kepada kerajaan Johor di sini hari ini.
Turut hadir pada taklimat lebih sejam itu ialah Menteri Besar, Datuk Abdul Ghani Othman, ahli Exco kerajaan negeri serta ahli-ahli Dewan Undangan Negeri Johor.
Rais kemudian turut menghadap Sultan Johor, Sultan Iskandar Ismail di Istana Bukit Serene tengah hari ini berhubung kes pulau tersebut.
UM, 16/05/08.

Tiada ulasan: