29 Mei 2008

Pemulihan UMNO : Adab Dan Harapan

Post on Monday, May 26 @ 10:31:18 MYT
Dr Novandri Hasan Basri
Penulis ingin membincangkan empat perkara yang saling berkaitan di antara satu sama lain. Isunya adalah mengenai krisis yang melanda di dalam parti UMNO.
1. Pada 23hb Mei 2008, penulis berkesempatan untuk berSMS dengan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein, Ketua Pemuda UMNO Malaysia mengenai kekusutan dan salah faham yang timbul tentang perletakkan ahli Tun Dr Mahathir dan konsep pelan pemulihan UMNO yang dibaca di dalam media-media.
Penulis menulis, ‘Assalamualaikum Dato Seri. Can you elaborate more regarding ‘pelan pemulihan UMNO’ as discussed in MT meeting? If I may give my opinion, there’s lack of of 2 way communication between leaders and grassroots.
We’re kept in the dark, guessing & wondering without any guidance. Our point of reference are newspaper & tv & not from our own leaders.
This is not healthy & frustrating. Dato Seri, as you too, we love UMNO but not because of anybody’s order or authority. But at the same time, we can’t just swallow every order without rationalizing & wanting more info.
Dato’ Seri, if the explanation is precise & solid, we can help in reducing the misunderstanding in this cyber world which mainly are from the youth. Please Dato Seri…’
Jawapan SMS daripada Datuk Seri Hishammuddin (dengan izin Datuk Seri) ‘we are going to finalize only in the retreat 4 – 5th June 2008. Will bring down (to grassroots) after that.'
Kekusutan
2. Apabila berlakunya sesuatu kekusutan di dalam penilaian penulis mengenai parti UMNO, sebagai generasi pasca-merdeka, penulis sentiasa cuba mencari pandangan tokoh-tokoh veteran pejuang UMNO.
Bagi penulis, mereka adalah insan-insan terbaik untuk mendapat ilham, petunjuk dan semangat. Lebih-lebih lagi seperti para pembaca sekalian, kita hanya mempunyai rasa cinta dan setia kita kepada UMNO.
Pandangan mereka menjadi lebih berharga apabila mereka sudah lagi tidak mempunyai sebarang kepentingan di dalam UMNO.
Maksudnya, pandangan mereka lebih berani, ikhlas dan patut diterima dengan hati yang terbuka, terutamanya pemimpin-pemimpin UMNO sekarang.
Baru-baru ini, seorang pejuang veteran UMNO, Tan Sri Aishah Ghani telah memberi nasihat yang pada pendapat penulis sangat bernilai di dalam menangani kekusutan UMNO.
Secara ringkas, Tan Sri Aishah Ghani merupakan salah seorang pejuang Melayu yang menyertai perhimpunan yang menuntut kemerdekaan di Kelab Sultan Sulaiman, Kuala Lumpur, pada Mac tahun yang sama. Beliau menyertai UMNO Kampung Baru pada tahun 1949.
Pada tahun 1963 beliau menjadi Ahli Majlis Tertinggi UMNO serta Naib Ketua Wanita UMNO.
Tan Sri merupakan wanita yang pertama di Malaysia serta wakil wanita Malaysia yang pertama ke Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) (1967 hingga 1972). Beliau menjadi wakil Malaysia ke Persidangan Suruhanjaya Taraf Wanita PBB.
Pada tahun 1972, Aishah dipilih menjadi Ketua Pergerakan Wanita UMNO Malaysia sehingga 1984. Pada 1 Mac 1973, beliau dilantik sebagai Menteri Kebajikan Masyarakat dan memegang jawatan ini sehingga tahun 1984.
Dengan pengalaman yang sangat luas, nasihat Tan Sri Aishah Ghani tentunya perlu didengar.
Tan Sri Aishah Ghani berkata bahawa beliau yakin kemelut Dr Mahathir dan Abdullah dapat diselesaikan "jika Pak Lah beransur sikit".
"Cadangan saya dalam hal ini Pak Lah beritahu bila nak berundur. Dulu dia pernah cakap tapi tak beritahu bila. Jadi sekarang masanya dia beritahu.”.
"Bukan apa, orang muda sekarang bukan senang nak percaya. Bila ada jangka waktu orang yang harap Pak Lah berundur tak adalah nak gesa dia, sebab dah tahu bila dia nak buat," katanya.
Tan Sri Aishah berkata beliau banyak mendengar "cakap-cakap" daripada kalangan anggota parti sendiri yang sinis dengan kenyataan Abdullah untuk melepaskan jawatan.
"Itulah masalahnya, cuma cakap saja tapi orang tak nampak. Macam kenyataan (timbalan perdana menteri) Datuk Seri Najib (Razak) kata dia akan bincang pasal peralihan kuasa dengan Pak Lah, buatlah cepat. Jangan cakap saja," katanya.

Tan Sri Aishah, 85, berkata sebagai "orang lama" yang membesar di dalam parti beliau sedih dengan apa yang berlaku dalam Umno sekarang.
"Kami ni dah tak boleh buat apa-apa, dah tak ada kuasa, cuma anggota biasa sahaja. Yang kami ada cuma pengalaman dan kasih sayang kami terhadap Umno, dan kerana kasih sayang kamilah kami masih beri pandangan dan nasihat. Sama ada mereka (pemimpin sekarang) nak ikut atau tidak terpulang kepada mereka," katanya.
Kebenaran
3. Penulis ingin membawa para pembaca sekalian kepada satu perspektif ilmiah yang perlukan penelitian. Terdapat 4 persoalan utama yang perlu dijawap:-

i. Berapakah sebenarnya jumlah ahli-ahli UMNO yang mahukan Pak Lah mengundur diri?

ii. Bagaimana caranya kita dapat mengira dan mengumpul data-data tersebut?

iii. Jika benar, bagaimana caranya untuk kita menterjemahkan data-data tersebut kepada satu tindakan yang mesti digunapakai oleh kepimpinan tertinggi UMNO?

iv. Bagaimanakah cara dan bila Pak Lah perlu meletak jawatan?


Penulis perlu berasional apabila membincangkan perkara ini kerana kita dituntut untuk berfikir, mengkaji dan execute dengan seragam, bersama-sama dan taktikal agar ianya tampak besar serta mewakili suara majoriti ahli-ahli UMNO.

Dalam masa yang sama, jika suara-pandangan yang lantang meminta Pak Lah meletakkan jawatan itu bukannya suara majoriti ahli-ahli UMNO, apakah ahli-ahli akan berpegang kepada prinsip demokrasi dan kembali bersama-sama memperkuatkan parti UMNO atau pun terus menjadi pressure group atau trouble shooter?

Secara ringkas, ‘polls’ yang terdapat di dalam beberapa bloggers menunjukkan bahawa UMNO memerlukan perubahan kepimpinan. Akan tetapi, petunjuk kepada ‘polls’ tersebut tidak boleh dijadikan sandaran utama kepada persoalan di atas kerana limitasi-limitasi ‘polls’ tersebut.

Blog Datuk Khir Toyo
Sehingga hari ini, 17150 orang telah menjawap ‘polls’. 15195 (88%) mahukan kepimpinan tertinggi UMNO ditukar. Manakala 1955(11%) menjawap tidak perlu.

Web KMU.Net
Apakah Perlu Pak Lah Lakukan?
Meletak Jawatan 89.92% (10115)Terus Menjadi PM 10.08% (1134)
Total Votes: 11249
Blog tunku

Should Pak Lah Resign?
Yes, he has failed 2921 (86%)No, he has strong support 125 (3%)Lets give him another chance 322 (9%)
Votes so far: 3368

Minda Intelek Melayu
Apakah Pak Lah Patut Menawarkan Diri Untuk Bertanding Semula Jawatan Presiden UMNO?
Tidak 444 (87%)Ya 65 (12%)
Votes so far:509
Adab & Harapan

4. Apakah ketiga-tiga perkara di atas dapat disimpulkan menjadi satu keputusan yang dapat meredakan segala kekecewaan, kemarahan dan kebingungan rakyat sekarang?
Kesimpulannya, penulis dapati bahawa kepimpinan UMNO sedang mendengar suara-suara ahli UMNO.

Seperti para pembaca sekalian, penulis juga mahukan tindakan yang efektif dan bukannya sekadar ucapan pemimpin-pemimpin UMNO yang tidak membawa sebarang perubahan.

Akan tetapi secara adabnya, pemimpin tidak boleh dimalukan. Lebih-lebih lagi jika pemimpin tersebut merupakan seorang pemimpin tertinggi di dalam sebuah negara.

Realitinya, kaedah menurunkan pemimpin tersebut akan bakal dicatitkan di dalam sejarah dan akan diperturunkan kepada generasi-generasi seterusnya.

Dan jika berpegang kepada penerangan sms Datuk Seri Hisahammuddin, kita perlu memberi sedikit ruang kepada kepimpinan UMNO yang sedia ada untuk memastikan pertukaran kepimpinan tertinggi UMNO berlaku secara adab dan tidak memalukan sesiapapun.

i. Jika benar beliau tidak dapat memenuhi kategori seseorang pemimpin yang diharapkan oleh sesetengah rakyat tetapi apakah kita tidak sudi untuk memberi muka kepada beliau?

ii. Apakah Pak Lah begitu jahat sehinggakan kita tidak mahu beliau beredar dari arena politik secara terhormat?

iii. Apakah kita begitu marah kepada beliau sehinggakan kita tidak peduli kesan buruk yang pasti ditanggung oleh cucu-cicit dan keturunan beliau?

Dalam masa yang sama, seperti nasihat Tan Sri Aishah Ghani, kepimpinan UMNO perlu menjelaskan tarikh dan mekanisme dengan jelas, segera dan tepat mengenai petukaran kepimpinan tertinggi.

Hanya dengan cara ini sahaja, segala kekeliruan dan kekecewaan ahli-ahli dari akar umbi dapat dibendung dengan efektif dan konstruktif.

Mungkin ada di antara pembaca sekalian yang tidak bersetuju dengan penulis dan mengganggap bahawa penulis sedang memimpikan penyudahan yang tidak mungkin akan terjadi.

Tapi seperti kata Martin Luther King, Jr. (15 Januari 1929-14 April 1968) seorang pemimpin hak asasi terkenal dan lelaki termuda yang dianugerahkan gelaran Hadiah Keamanan Nobel (1964) - Everything that is done in the world is done by hope.

Ya, penulis sedang mengharap.

Tiada ulasan: