19 Oktober 2008

Kepimpinan bertukar

SEDEKAD yang lalu, ahli-ahli UMNO mahu Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Mahathir Mohamad terus memimpin parti dan kerajaan dalam menghadapi cabaran politik dan ekonomi negara. Ketua Penerangan UMNO, Datuk Dr. Yusof Noor berkata, berdasarkan senario semasa amatlah wajar Perdana Menteri tidak berundur daripada memikul tanggungjawab itu. Menurutnya, hasrat itu disuarakan oleh para perwakilan UMNO yang menghadiri Kursus Penerangan dan Sesi Taklimat Khas Bersama Perdana Menteri di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC). Katanya lagi, Dr. Mahathir harus meneruskan tanggungjawabnya memimpin negara ini supaya keharmonian berparti terpelihara dan sekali gus mengelakkan perpecahan di kalangan ahli UMNO.
Sedekad telah berlalu. Kini Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi pada 8 Oktober lalu mengumumkan keputusannya untuk melepaskan jawatan Presiden UMNO pada pemilihan parti Mac 2009. Pengumuman beliau itu sekali gus memberi laluan kepada bakal penggantinya, Datuk Seri Najib Tun Razak untuk mengambil alih jawatan Perdana Menteri selepas itu.
Sepanjang tempoh perkhidmatan beliau sebagai Perdana Menteri, Abdullah tetap tabah dan tenang menghadapi cabaran politik semasa dan ekonomi di peringkat global. Apa pun pemimpin datang dan pergi. Namun perjuangan parti tetap berterusan bak kata pepatah Melayu "Yang patah tumbuh, yang hilang berganti".
- Utusan Malaysia 9 Oktober 1998

Tiada ulasan: