23 November 2009

Jamaludin seperti ‘pahlawan Melayu’ serah watikah kepada Obama

Utusan - 23/11/09
Dr. Jamaludin Jarjis memakai baju Melayu, bersamping dan bertanjak bergambar bersama Barack Obama selepas menyerahkan watikah pelantikannya sebagai duta besar Malaysia ke Amerika Syarikat di White House pada 4 November lepas.Turut serta isteri Jamaluddin, Datin Sri Dr. Kalsom Ismail (dua dari kiri) dan anak-anak beliau Nur Anis dan Nurul Alia. – BERNAMA

NEW YORK 22 Nov. – Tarikh 4 November 2009 tentunya akan meninggalkan banyak kenangan kepada Datuk Seri Dr. Jamaludin Jarjis yang secara rasmi menyerahkan watikah pelantikan sebagai Duta Malaysia ke Amerika Syarikat (AS) kepada Presiden Barack Obama.
Berbanding dengan tradisi diplomatik berpakaian sut sebelum ini, Jamaluddin memasuki White House seperti pahlawan Melayu dengan baju Melayu dan tanjak. Malah, beliau sempat bertutur dalam bahasa Melayu dengan Obama.
Katanya, beliau yang datang ke White House bersama isteri dan dua anaknya memilih berpakaian Melayu kerana merasakan Obama yang pernah tinggal di Indonesia lebih terbuka dengan adat masyarakat timur.
“Obama dalam reaksinya berkata beliau pernah melihat pakaian seperti itu. Ini merupakan satu penghormatan kepada rakyat Malaysia,” katanya kepada wartawan Malaysia di sini hari ini.
Sambutan Obama, kata Jamaludin yang juga Ahli Parlimen Rompin, sangat mesra yang memperlihatkan pemahamannya terhadap Malaysia dan Islam serta hubungan rapatnya dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.
Menurutnya, pertemuan antara kedua-dua pemimpin itu dan perbualan telefon sebelum ini merupakan petanda baik bahawa hubungan Malaysia-AS kini menuju ke era baru.

/...

Tiada ulasan: