14 Februari 2010

Siapa lagi selepas Zahrain?

UM - 14/02/10
Seorang lagi pemimpin PKR, Ahli Parlimen Bayan Baru, Zahrain Mohamed Hashim meletakkan semua jawatan dan keluar parti itu. Tindakan tersebut satu lagi tamparan kepada pakatan pembangkang khususnya, pemimpin PKR, Anwar Ibrahim.
Sesungguhnya Awang seperti juga rakyat Malaysia tidak terkejut. Banyak kepincangan dalam pakatan pembangkang terutama di Pulau Pinang yang ditadbir Lim Guan Eng, mendorong Zahrain meninggalkan parti.
Menurut beliau, tindakan tersebut diambil kerana tidak mahu dilihat sebagai sebahagian daripada gerombolan yang menjahanamkan negara, bangsa dan agama Islam.
Awang tabik kepada Zahrain kerana mengambil pendirian yang berani. Beliau tidak tunduk kepada DAP sebagaimana bosnya, Anwar. Pergantungan Anwar kepada DAP begitu tinggi dalam usaha menjamin sokongan kaum Cina demi menjayakan cita-citanya menjadi Perdana Menteri.
Sebab itu, Anwar walaupun menjadi ketua pembangkang, mendiamkan sahaja keserakahan kerajaan DAP termasuk merobohkan banyak gerai peniaga Melayu dan lebih buruk membatalkan perarakan Maulidur Rasul. Kini, semua sedar Guan Eng bersikap rasis dan angkuh. Baru setahun dua memerintah, hak dan kepentingan umat Islam dihakis. Pulau Pinang bukan Hong Kong atau milik satu kaum.
Persoalan lebih menarik siapa lagi akan keluar PKR? Dengan perkembangan terkini selain kes perbicaraan liwat Anwar, dijangka lebih ramai akan mengikut jejak Zahrain.
Sebenarnya aliran pemimpin PKR meninggalkan parti itu bukanlah baru. PKR walaupun agak baru usianya, telah menyaksikan ramai keluar parti. Antara nama besar yang meninggalkan PKR ialah bekas Timbalan Presiden, Chandra Muzaffar, bekas Naib Presiden, Marina Yusof, bekas Ketua Angkatan Muda, Ezam Mohd. Noor, bekas Ketua Penerangan Ruslan Kassim, ahli Majlis Pimpinan Tertinggi iaitu Zainur Zakaria dan S. Nallakaruppan, dua bekas Setiausaha Agung, Mohd. Annuar Tahir dan Salehuddin Hashim, bekas Setiausaha Sulit Kanan Anwar, Annuar Shaari dan bekas Bendahari Agung, Abdul Rahman Osman.
Yang lain pula ialah Ahli Dewan Undangan Negeri Behrang, Jamaluddin Mohd. Radzi, ADUN Changkat Jering, Kapten (B) Mohd. Osman Jailu, ADUN Pelabuhan Kelang, Badrul Hisham Abdullah, ADUN Lunas, Mohd. Radzi Salleh, ADUN Bukit Selambau, V. Arumugam, Lokman Adam, Hamdan Taha, Zahid Md. Arip, Saidatul Badru Tun Said Keruak dan dan ramai lagi.
Itu belum mengambil kira mereka yang melepaskan jawatan, yang kemudian secara senyap-senyap menyisihkan diri. Turut mengambil langkah tersebut ialah bekas Ketua Menteri Pulau Pinang dan ADUN Penanti, Mohd. Fairuz Khairuddin, Naib Presiden, Jeffrey Kitingan, ahli Majlis Pimpinan Tertinggi PKR, Christina Liew dan Ahli Parlimen Indera Mahkota, Azan Ismail.
Apa yang tidak kena pada PKR dan kepimpinan Anwar? Apakah tindakan mereka yang keluar dan melepaskan jawatan dalam parti dilakukan tanpa sebab kukuh? Awang tidak fikir begitu. Sebenarnya mereka tidak lagi boleh berkompromi kerana PKR telah terpesong daripada landasan sebenar. Mereka hilang kepercayaan kepada Anwar daripada isu moral sehinggalah kepada percaturan politik yang berbahaya kepada agama, bangsa dan negara. Ia bukan lagi soal memperjuangkan keadilan rakyat tetapi lebih kepada agenda peribadi. PKR juga dilihat sebagai parti yang dikemudi secara eksklusif oleh 3A iaitu Anwar, (Wan) Azizah dan Azmin Ali, menyebabkan ramai pemimpin tidak puas hati.
Awang berharap Ahli Parlimen Kulim Bandar Baharu, Zulkifli Noordin yang lantang mempertahankan kepentingan Islam, tidak mengambil masa lama untuk meninggalkan PKR. Khabarnya, beberapa pemimpin Cina dan India dalam PKR juga sedang bercongak-congak untuk keluar termasuk orang yang dianggap hulubalang Anwar. Mereka serik dan tidak rela diperalatkan lagi. Siapa mereka...kita tunggu?
/hwa-utusan.

Tiada ulasan: