20 Jun 2010

Berubah jika mahu kekal berkuasa

MM - 20/06/2010

MUHYIDDIN Yassin dan isterinya, Puan Sri Norainee Abdul Rahman disambut para perwakilan Persidangan Perwakilan Pemuda, Wanita dan Puteri UMNO Bahagian Pagoh, Johor, semalam. – Bernama

MUAR 19 Jun – Tan Sri Muhyiddin Yassin mengingatkan ahli UMNO dan Barisan Nasional (BN) bahawa kuasa dan kedudukan kerajaan tidak akan kekal sekiranya semua ahli parti tidak mengambil langkah berani untuk berubah.

Timbalan Perdana Menteri berkata, ekosistem dan landskap politik kini boleh mengancam kedudukan BN sebagai parti pemerintah apatah lagi beberapa negeri telah dikuasai parti pembangkang pada Pilihan Raya Umum ke-12 lalu.

“Tiada jaminan kedudukan yang ada hari ini terus kekal sekiranya kita tidak bersedia mengambil langkah lebih berani. Saya mengajak pimpinan muda untuk melihat ini sebagai satu ancam kepada keberkekalan kuasa politik kita.

“UMNO dan BN perlu prihatin kepada situasi yang kritikal ini. Dalam tinjauan saya, masih ada orang menganggap situasi ini macam biasa, boleh relaks, seolah-olah tak rasa situasi lebih terancam dari dulu,” katanya.

Beliau yang juga Timbalan Presiden UMNO berkata, demikian semasa merasmikan Mesyuarat Perwakilan Pergerakan Wanita, Pemuda dan Puteri UMNO Bahagian Pagoh di Kompleks Dewan Sri Pekembar, Pagoh, dekat sini hari ini.

Muhyiddin yang juga Ketua UMNO Bahagian Pagoh berkata, semua pemimpin di setiap peringkat dalam parti komponen BN tidak boleh mengambil sikap seolah-olah ‘tahu segala-galanya’ sehingga mengabaikan keperluan sebenar masyarakat.

“Jangan ada lompang yang begitu ketara sehingga persepsi masyarakat tidak serupa tentang apa yang kita fikir tentang diri kita dan parti kita.

“Kita tidak boleh dilihat bersikap sombong, kita tidak boleh bersikap tahu segala-galanya sedangkan persepsi rakyat tidak seperti yang apa yang kita rasa. Sikap seperti itu perlu diubah,” katanya.

Menurut Timbalan Perdana Menteri, persepsi negatif itu akan digunakan oleh parti pembangkang bagi memburukkan BN walaupun ia tidak mencerminkan realiti sebenar matlamat perjuangan BN.

Sehubungan itu, Muhyiddin meletakkan hasrat supaya BN terus kekal di hadapan selaku parti yang memperjuangkan nasib setiap kaum dalam menangkis segala dakyah yang dilontarkan parti pembangkang.

“Kalaulah BN ini mewakili semua kaum, maka semua parti di dalamnya mestilah mewakili nasib semua kaum... maka barulah transformasi dapat dibuat,” katanya.

Muhyiddin turut mengingatkan pergerakan Pemuda, Wanita dan Puteri UMNO untuk sentiasa bersiap sedia dalam menggalas cabaran memulihkan kembali kekuatan UMNO dan BN.

Timbalan Perdana Menteri turut menggesa ahli UMNO dan BN melakukan transformasi politik bergerak seiring dengan transformasi yang dilaksanakan kerajaan untuk mengukuhkan sokongan rakyat terhadap parti pemerintah itu.

/hwa: www.utusan.com.my

Tiada ulasan: