20 Jun 2010

Sukan perlu jadi agenda pembangunan

MM - 20/06/2010

NAJIB Tun Razak menyampaikan anugerah Olahragawan Sukan Malaysia XIII kepada atlet Melaka, J. Karthik sambil diperhatikan Mohd. Ali Rustam (dua dari kanan) pada upacara penutup temasya itu, malam tadi.


MELAKA - Industri sukan perlu terus menjadi sebahagian daripada agenda pembangunan utama negara, kata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Menurut Perdana Menteri, sukan perlu diletakkan bukan sebagai kegiatan yang dipinggirkan sebaliknya ia perlu menjadi satu aktiviti utama di negara ini.

"Saya percaya kejayaan dalam bidang sukan ini boleh memberi banyak faedah kepada kita terutama dalam industri sukan, imej kita sebagai sebuah negara dan juga pada diri kita sebagai individu.

"Sebab itu saya ingin nyatakan sukan perlu menjadi sebahagian dalam agenda pembangunan negara dan tidak boleh dipinggirkan," katanya.

Najib berkata demikian sewaktu menutup Sukan Malaysia (Sukma) XIII Melaka 2010 yang penuh gilang-gemilang di Stadium Hang Jebat dengan dihadiri kira-kira 50,000 penonton, semalam.

Turut hadir Menteri Belia dan Sukan, Datuk Ahmad Shabery Cheek; Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam; Menteri Besar Terengganu, Datuk Ahmad Said; Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob dan Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman.

Perdana Menteri menambah, sukan merupakan satu kegiatan satu wadah yang banyak memberi kebaikan kepada sesebuah negara.

Sewaktu menjadi Menteri Belia dan Sukan katanya, beliau melihat Sukan SEA 1989 di Kuala Lumpur telah memberi satu kesan yang cukup besar kepada negara.

"Waktu itu, negara dilanda kemelesetan ekonomi tetapi Malaysia menjadi juara Sukan SEA yang terbaik dalam sejarah ketika itu.

"Saya lihat seluruh Malaysia bersatu padu kerana mereka merasa teruja atas pencapaian yang diperoleh kontinjen negara hingga masalah kemelesetan ekonomi dilupakan seketika," ujarnya.

Sehubungan itu, Najib menegaskan, betapa sukan perlu diberi keutamaan kerana ia dapat memberi banyak kebaikan kepada rakyat di negara ini.

Perdana Menteri turut melahirkan rasa gembira kerana temasya tahun ini dapat menampilkan banyak bakat atlet muda hingga berjaya mencipta 10 rekod kebangsaan dan 90 rekod kejohanan.

"Tahniah kepada Melaka kerana menjadi tuan rumah yang berjaya," ujarnya.

Terdahulu Mohd. Ali dalam ucapannya berkata, temasya tahun ini memenuhi objektifnya apabila ramai atlet muda tampil dengan banyak rekod kebangsaan dan kejohanan berjaya dicipta sepanjang 14 hari temasya berlangsung.

Kejayaan itu katanya adalah hasil usaha dan kerjasama daripada semua pihak terutama atlet, pegawai dan kontinjen negeri yang mengambil bahagian.

/hwa: www.utusan.com.my

Tiada ulasan: