28 November 2010

‘Kuasa ketiga’ lahir daripada krisis PKR

MM - 28/11/10

KUALA LUMPUR 27 Nov. – Kemunculan pihak yang menggelarkan diri mereka sebagai ‘kuasa ketiga’ sehingga menimbulkan kebimbangan pakatan pembangkang adalah berpunca daripada krisis keyakinan yang serius di kalangan ahli Parti Keadilan Rakyat (PKR) sendiri.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, setakat ini beliau tidak dapat membuat penilaian sama ada kewujudan kumpulan itu akan memberi kelebihan kepada Barisan Nasional (BN) kerana ia bergantung kepada keadaan.

“Situasi dalam PKR menjurus kepada satu keadaan di mana krisis keyakinan yang begitu serius melanda parti itu.

“Sebab itu mereka menjadi kumpulan yang memilih untuk keluar PKR sama ada menjadi ‘kuasa ketiga’ atau masuk parti (bekas calon Timbalan Presiden PKR) Datuk Zaid Ibrahim atau masuk UMNO,” katanya pada sidang akhbar selepas merasmikan Pameran Antarabangsa Pertanian, Hortikultur dan Agro Pelancongan Malaysia 2010 (MAHA 2010) di sini hari ini.

Semalam Timbalan Presiden PKR, Dr. Syed Husin Ali sewaktu berucap merasmikan Kongres Nasional Ketujuh Angkatan Muda Keadilan (AMK) dan Wanita PKR memberi amaran kewujudan kumpulan ‘kuasa ketiga’ itu boleh menyukarkan pakatan pembangkang menang besar pada pilihan raya umum akan datang.

Syed Husin berkata, kumpulan berkenaan sebaliknya akan memberi kelebihan kepada UMNO dan BN.

/hwa: utusan.com.my/

Tiada ulasan: