16 November 2010

UMNO tidak terdesak berbaik dengan Pas

UM - 16/11/10

KUALA LUMPUR 15 Nov. - UMNO bukannya terlalu lemah dan terdesak hingga terpaksa bergantung kepada Pas bagi menjadi wadah terbaik meneruskan survival Melayu dan agama Islam di negara ini.

Ketua UMNO Bahagian Cheras, Datuk Syed Ali Alhabshee berkata, UMNO yang menjadi parti teras kekuatan Barisan Nasional (BN) masih relevan dan terbukti berjaya membawa banyak perubahan kepada bangsa, agama dan rakyat pelbagai kaum.

Sebaliknya, tegas beliau, Pas merupakan parti tidak berprinsip yang jauh tersasar daripada perjuangan Islam, sekali gus menafikan tanggapan bahawa ia parti terbesar orang Melayu kerana sanggup menjadi 'kuda politik' DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR).

"Mengajak Pas menyertai UMNO pada masa sekarang seperti mengesahkan parti ini takut menghadapi Pilihan Raya Umum Ke-13 nanti.

"Apakah kerana kita takut maka kita terpaksa berbaik dengan Pas?, pada saya UMNO tidak wajar berbuat demikian kerana kita masih kuat dan mampu kekal sebagai peneraju kerajaan BN," katanya dalam blognya, umnobahagiancheras.blogspot.com.

Beliau mengulas kenyataan Ketua Penerangan UMNO, Datuk Ahmad Maslan yang mengajak Pas menyertai UMNO.

Tegas Syed Ali, Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat sebelum ini dengan sifat angkuhnya menentang keras perpaduan orang Melayu UMNO dengan Pas.

"Pemimpin Pas termasuk Nik Aziz lebih rela menjadi alat kepada DAP daripada berbaik dengan UMNO, jadi tidak ada faedahnya perkara itu dibangkitkan semula.

"Malah, Menteri Besar Kelantan itu secara jelas telah menyelewengkan perjuangan sebenar Pas sehingga umat Islam di negara ini berpecah. UMNO sesekali tidak perlu mengulangi mengajak Pas menyertai UMNO kerana perbuatan itu hanya sia-sia," katanya.

Selain itu, tambah Syed Ali, terdapat beberapa faktor yang mewajarkan Pas ditolak daripada dipelawa menyertai UMNO, antaranya:

l Pas merupakan parti perosak umat Islam kerana sanggup menjadi tali barut DAP dan PKR dengan memperalatkan agama demi agenda politik.

l Pemimpin Pas telah melabelkan pelbagai gelaran kepada ahli-ahli UMNO termasuk sebagai kafir dan tidak akan masuk syurga.

/hwa: utusan.com.my/

Tiada ulasan: