30 Disember 2010

Ahli Parlimen Serdang buat hal lagi?

UM - 30/12/10


TEO Nie Ching bersama-sama jemaah masjid termasuk lelaki bersenamrobik pada Karnival Maal Hijrah di Masjid Taman Cheras Jaya, Balakong, baru-baru ini.


KUALA LUMPUR 29 Dis. – Selepas menimbulkan kontroversi kerana menyampaikan ‘tazkirah’ di dalam sebuah surau di Kajang pada Ramadan lalu, Ahli Parlimen Serdang, Teo Nie Ching daripada DAP buat hal lagi.

Jika dulu masuk ke ruang solat Surau Al-Huda Kajang Sentral tanpa menutup aurat, sekarang Nie Ching didakwa masuk ke pekarangan Masjid Taman Cheras Jaya, Balakong dengan memakai baju ketat melakukan senamrobik bersama-sama jemaah masjid tersebut.

Menurut Nie Ching dalam blognya di www.wretch.cc/blog/teonieching, acara senamrobik tersebut adalah program pertama Karnival Maal Hijrah anjuran masjid berkenaan.

Tindakan wakil rakyat itu mengundang komen penulis blog Ruang Bicara Faisal (RBF) yang mempersoalkan tindakan Nie Ching memakai baju ketat apabila memasuki pekarangan masjid tersebut.

Blog itu turut mempersoalkan adakah Islam yang diperjuangkan Pas di Selangor berbeza dengan negeri-negeri lain.

“Di Kelantan, kaunter bayaran di pasar raya diasingkan antara wanita dan lelaki. Tidak cukup dengan itu, tempat duduk lelaki dan wanita juga diasingkan dalam majlis-majlis rasmi.

“Manakala sukan pula diadakan acara khas untuk wanita. Tidak cukup dengan itu, konsert atau persembahan artis wanita pula hanya kaum wanita yang boleh menontonnya.

“Akan tetapi fatwa Pas di Selangor berbeza. Lelaki dan wanita dibenarkan bersenamrobik bersama dalam kawasan masjid tanpa sebarang pengasingan. Lebih manis wakil rakyatnya memakai baju ketat dalam acara yang diadakan sempena sambutan Maal Hijrah,” kata blog itu di http://ruangbicarafaisal.blogspot.com.

Tindakan Nie Ching pada 22 Ogos lalu mendapat bantahan orang ramai terutama umat Islam apabila masuk ke ruang solat Surau Al-Huda Kajang Sentral untuk berceramah dan menyampaikan sumbangan moreh kepada surau tersebut.

Mengulas lanjut, blog RBF mendakwa, sejarah membuktikan Pas dan DAP sanggup melakukan apa saja demi mendapatkan undi.

“Kalimah Allah pun Pas sanggup jual demi undi manakala DAP pula belajar hafal ayat-ayat al-Quran untuk dibacakan di atas pentas ceramah dan masuk ke masjid-masjid serta surau. Semuanya kerana satu niat, mengejar undi,” dakwa blog itu lagi.

Menurut blog RBF lagi, tahun depan mungkin Masjid Taman Cheras Jaya boleh menganjurkan pesta tari-menari dalam kawasan masjid sebagai sebahagian acara sambutan Maal Hijrah.

“Kalau begini caranya tidak mustahil satu hari nanti acara sambutan Maulidur Rasul pun disambut dengan memotong kek dan meniup lilin sambil diiringi dengan lagu selamat hari jadi. Nauzubillah,” kata blog itu.

/hwa: utusan.com.my/

Tiada ulasan: