28 Februari 2011

Bahagian, cawangan UMNO boleh buat pemilihan olok-olok


Hishammudin Tun Hussein ketika berucap pada perasmian serentak Persidangan Agung Tahunan Cawangan-Cawangan UMNO seluruh Perak di Ipoh, semalam. Turut kelihatan Dr. Zambry Abd. Kadir (kanan).

IPOH 27 Feb. - Sebuah jawatankuasa pemantau telah ditubuhkan bagi memantau pemilihan olok-olok yang akan diadakan di peringkat bahagian dan cawangan UMNO tahun ini.

Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, penubuhan jawatankuasa yang mendapat restu Majlis Tertinggi (MT) parti itu baru-baru ini dijangka dapat mengelakkan suasana yang boleh menjejaskan keharmonian parti.

Beliau berkata, pemilihan tersebut juga dapat menjimatkan kos, lokasi dan perjalanan dalam mengadakan mesyuarat di setiap bahagian.

Menurut Menteri Dalam Negeri itu, ia juga bertujuan memastikan persiapan pemilihan dalam parti nanti akan berjalan dengan lancar.

"Ada bahagian yang boleh buat pemilihan seperti itu kerana bukan semua bahagian boleh buat. Kalau tak buat tahun ini pun tak apa kerana kita tidak tahu bila pemilihan dalam parti akan diadakan.

"Kita juga tidak mahu apa yang berlaku sewaktu pemilihan cabang Parti Keadilan Rakyat PKR) tahun lalu, akan berlaku kepada UMNO," katanya selepas merasmikan Persidangan Agung Tahunan Cawangan-Cawangan UMNO Seluruh Perak di Stadium Indera Mulia di sini hari ini.

Lebih 5,000 ahli UMNO dari 24 bahagian dengan 1,679 cawangan menghadiri persidangan itu.

Ditanya mengenai pindaan perlembagaan parti, Hishammuddin yang juga Pengerusi Jawatankuasa Pindaan Perlembagaan berkata, pindaan melibatkan tujuh perkara termasuk penghapusan sistem kuota pemilihan dibuat bukan kerana pertimbangan politik semata-mata dan juga bukan untuk menjadi popular.

"Kita membuat pindaan itu kerana kita kena pastikan pemilihan dapat berjalan dengan lancar dan secara bijaksana," katanya.

Sementara itu, Hishammuddin berkata, pelan transformasi politik dan kesedaran gerakan dalam parti menjadi suntikan semangat baru kepada pucuk pimpinan parti.

Katanya, perasmian cawangan secara berkelompok merupakan satu keunikan dan amat bersejarah dalam apa yang dilalui parti.

"Saya harap ini petanda bermulanya gelombang kesedaran dan gelombang transformasi perubahan dan suntikan semangat yang bermula di Perak.

Menurut beliau, transformasi ini dapat diikuti di negeri-negeri lain melalui program seperti turun padang oleh Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Tun Razak; Timbalan Presiden, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Ahli MT yang lain.

"Ini permulaan petanda kebangkitan semula kekuatan UMNO dan Barisan Nasional (BN) selain menunjukkan tanda-tanda awal positif dalam memastikan setiap ahli memahami landskap politik negara," katanya.

Hishammuddin berkata, apa yang kita lihat insiden seperti yang berlaku di Asia Barat baru-baru ini menjadi iktibar untuk negara ini melakukan transformasi kepada rakyat.

Katanya, usaha mendekati golongan muda melalui Facebook dan Twitter menunjukkan UMNO semakin relevan mengikut keadaan dan tuntutan semasa.

Tambah beliau, kepimpinan parti yang diterajui oleh Najib telah pun sedar bahawa ini perlu dilakukan dan ini telah ditekankan kepada ahli-ahli sebelum ini.

"Cara untuk bergerak bergantung kepada pendekatan yang mungkin di luar kotak yang mana rakyat kita dahulukan dan pengundi tentukan nasib pemimpin akan membawa manfaat kepada parti dan masa depan negara menjelang Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-13 nanti," katanya.

/hwa: utusan.com.my | um - 28/2/11

Tiada ulasan: