26 Februari 2011

DAP perguna isu kematian Beng Hock untuk jadi bahan politik PRU13

KUALA LUMPUR 25 Feb. - Tindakan Pengerusi DAP, Karpal Singh dan anaknya Gobind Singh Deo menarik diri daripada menyertai prosiding Suruhanjaya Untuk Menyiasat Kematian Teoh Beng Hock hanya taktik parti itu untuk menjadikannya bahan politik bagi menghadapi Pilihan Raya Umum Ke-13.

Bekas Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi Parti Keadilan Rakyat (PKR), Ng Lum Yong berkata, ini kerana DAP sejak kematian Beng Hock sudah memainkan peranannya sebagai 'tulang belakang' untuk mempolitikkan isu berkenaan.

Menurut beliau, tindakan kedua-dua pemimpin DAP itu juga adalah untuk memastikan isu kematian terbabit terus diperkatakan dan tidak akan tenggelam begitu sahaja.

"Kenapa mereka hendak keluar (tarik diri) dan tidak terus menyertai prosiding suruhanjaya tersebut? Ini kerana mereka mahu isu berkaitan kematian Beng Hock terus berpanjangan dan tidak mahu ia tenggelam.

"Setiap hari hendak buat cerita mengatakan suruhanjaya itu tidak adil," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas tindakan Karpal dan Gobind menarik diri sebagai peguam keluarga mendiang daripada menyertai prosiding Suruhanjaya Untuk Menyiasat Kematian Teoh Beng Hock pada 16 Februari lalu.

Karpal memaklumkan pendirian itu selepas permohonan pihaknya agar Tan Sri James Foong Cheng Yuen menarik diri sebagai pengerusi suruhanjaya serta permohonan penangguhan prosiding ditolak.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ketika mengulas isu tersebut turut berkata, pemulauan terhadap prosiding suruhanjaya berkenaan sebagai satu agenda politik bagi tujuan menjadikannya isu dalam pilihan raya umum akan datang.

Turut mengulas isu sama Ahli Parlimen Wangsa Maju, Wee Choo Keong yang menjelaskan bahawa tindakan Karpal dan Gobind menunjukkan para pemimpin DAP seperti mengetahui kejadian sebenar yang menimpa bekas setiausaha politik Exco Selangor itu.

Kata Lum Yong, ahli keluarga mendiang dan DAP seharusnya memberi laluan kepada suruhanjaya tersebut melaksanakan tugasnya dengan lancar.

"Terimalah apa jua keputusan dengan hati yang terbuka. Jangan dipolitikkan lagi isu ini dan memberikan imej buruk kepada panel suruhanjaya.

"Saya sangat sedih dan simpati terhadap keluarga mendiang kerana isu ini telah menjadi isu politik," tambahnya.

/hwa: utusan.com.my | um - 26/2/11

Tiada ulasan: