26 Februari 2011

Menilai dakyah dan kebenaran

Mukadimah

BELUM pun masuk hari pertama kempen pilihan raya kecil DUN Merlimau dan Kerdau, pakatan pembangkang khususnya DAP mula ‘mengacah-acah’ dengan gelagat provokasinya.

Ketika rakyat Malaysia yang cintakan kedamaian melihat dengan cukup khuatir pergolakan politik di Mesir, Tunisia, Libya dan beberapa lagi negara Timur Tengah, Timbalan Pengerusi DAP, Tan Kok Wai pula tampil dengan idea ‘nakal’ dan prejudisnya. Kok Wai mendakwa, rakyat Malaysia boleh mengambil iktibar terhadap apa yang berlaku di Timur Tengah dan seterusnya menjadikannya ilham untuk menukar kerajaan pada Pilihan Raya Umum akan datang. Saranannya itu disiarkan dalam ruang berita-berita penting Nanyang Siang Pau terbitan 21 Februari lalu.

Kok Wai dan sekutu pembangkang dipercayai akan menggunakan isu ‘kebangkitan di Mesir dan Tunisia’ sebagai bahan kempen di Merlimau dan Kerdau setelah isu setempat dilihat tidak menyebelahi mereka. Barangkali ia ‘fasa awal’ sebelum menuju ke kempen ‘sebar teka-teki, ketawa dan tepuk tangan ramai-ramai’. Begitupun pengundi adalah ‘raja’ yang akan menentukan pilihan mereka.

Wartawan ZULKIFLI JALIL, AMRAN MULUP dan YUSRI SAHAT mendapatkan komen dua calon Barisan Nasional (BN) Merlimau, Roslan Ahmad, 44, dan di Kerdau, Syed Ibrahim Syed Ahmad, 44, semalam yang kebetulan ‘berkongsi’ nama bapa yang samaberhubung gelagat Kok Wai dan cabaran mendepani dakyah pihak tertentu semasa kempen lapan hari yang bermula hari ini.

ROSLAN AHMAD (Merlimau)

Utusan: Mengapa Kok Wai kaitkan isu Mesir dengan negara ini?

ROSLAN : Kalau nak dikaitkan negara Timur Tengah seperti Libya, Tunisia dan Mesir dengan negara kita, ia amat jauh sekali. Saya sendiri tidak faham mengapa DAP sanggup mengaitkan pergolakan politik negara-negara berkenaan dengan kita. Apa motif DAP. Kok Wai kena bertanya pada dirinya sendiri apakah dia tidak dapat bergerak bebas berpolitik atau paling mudah, dia kena tanya hati kecilnya sehingga tergamak mengeluarkan kenyataan sedemikian tanpa rasa ragu. Saya kira kalau dia rakyat di sana, parti-parti seperti DAP pun tidak akan wujud di bumi Arab.

Adakah kenyataan itu muncul disebabkan tidak ada isu tempatan yang hendak dipolitikkan?

Saya percaya itu antara sebabnya. Kalau kita ambil dari segi infrastruktur rakyat dan kemudahan di Melaka ini, saya kira anda dari luar (Melaka) boleh buat penilaian sendiri tanpa kita uar-uarkan.

Orang bercakap tentang Melaka yang tidak ada langsung isu pembangunan sampaikan orang kuat DAP sendiri meninggalkan negeri untuk menjadi tuan di tempat lain.

Ya, dari segi pembangunan dan pentadbiran negeri di bawah Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam, Melaka memang tidak ada cacat celanya. Pengiktirafan sebagai negeri maju hakikatnya tidak dicapai dengan mudah. Ia bukannya dibuat secara sesuka hati kerana ada kriteria tertentu yang perlu dilepasi.

Kalau orang yang bercakap tentang Islam, maka saya kira Islam sendiri mahu umatnya menghapuskan kemiskinan kerana kemiskinan akan membawa kekufuran. Kita perlu perbetulkan tanggapan sempit ini bahawa Islam tidak sekadar di ‘tikar sejadah’ tetapi lebih luas mencakupi kemakmuran ekonomi dan keharmonian hidup bersama.

Sebaik sahaja diumumkan sebagai calon BN, apa perkara pertama saudara lakukan?

Saya menemui emak saya, Datin Ramlah Jaafar berusia 76 tahun untuk mengucapkan terima kasih saya atas dorongannya kepada saya dalam menempuh hidup ini. Juga, semoga emak mendoakan kejayaan saya. Kepada arwah bapa (Datuk Ahmad Ithnin), semangat juang dan kecekalannya berdiri teguh dan terus subur dalam jiwa saya.

Apa yang boleh saudara rumuskan jika DAP, PKR dan Pas masih cuba membangkitkan isu-isu luar dalam kempen pilihan raya kecil Merlimau ini?

Kalau mereka bercakap tentang negara berkebajikan, Melaka adalah negerinya, waima dalam soal kebajikan rakyat, kita adalah penyumbang terbesar. Penerima bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) di Melaka kini melebihi 23,000 orang. Maknanya kita jaga kebajikan orang susah.

SYED IBRAHIM SYED AHMAD (Kerdau)

Utusan: Ramai melihat DAP cuba ‘menangguk di air keruh’ mengaitkan kebangkitan rakyat di Mesir dan beberapa lagi ke negara ini.

SYED IBRAHIM: DAP dan mungkin sekutu mereka akan cuba mainkan isu ini dan itu adalah hak mereka. Cuma saya ingin berkongsi dengan DAP bahawa keadaan sosio politik dan budaya hidup di Mesir dan Malaysia macam langit dan bumi.

Boleh saudara huraikan?

Contoh paling dekat jika ada pilihan raya, jarak masa hendak diadakan begitu jauh sekali berbanding kita sekali dalam sepenggal lima tahun. Jika ada pun pilihan raya di sana, proses demokrasi tidak berlaku...tup tup pemenangnya sudah ditetapkan dalam buku. Pengalaman saya belajar di sana (Universiti Al-Azhar), kebebasan bersuara jauh sekali dan itu sebabnya Presiden Hosni Mubarak ditumbangkan.

Kalau difokuskan kepada realiti hidup seharian, apa yang boleh saudara nukilkan?

SYED IBRAHIM: Saya ambil contoh yang mudah. Pendapatan keluarga dengan harga barang. Di Malaysia, gaji yang diterima seseorang tidak sangat membebankan untuk dia dan keluarganya mengharung hidup. Kita masih ada kampung-kampung tradisi yang mana penduduknya masih boleh membiayai pendapatan dengan menoreh getah yang sekarang tinggi harganya atau mengait kelapa sawit yang tidak kurang nilainya.

Tetapi orang di Mesir sana, pada peringkat awal boleh beli roti berharga 25 sen sekeping yang kemudian diagih-agihkan kepada 10 keping lagi untuk dimakan sekeluarga. Namun pada peringkat seterusnya sehingga rakyat meluat apabila harga roti menjadi 50 sen sekeping dengan gaji yang sedikit.

Mereka yang berpangkal Jeneral (tentera) di sana gaji mereka kecil jika dibandingkan dengan berpangkat inspektor di sini.

Jadi, apa masalahnya dengan Kok Wai ini?

Saya sebenarnya tidak nampak apa isunya. Namun..., alhamdulillah kerana kerajaan amat prihatin dengan masalah-masalah rakyat sehingga yang sekecil-kecilnya dapat diselesaikan. Banyak masalah rakyat dapat ditangani dengan baik oleh pemimpin kita.

Boleh saudara berkongsi dengan pembaca tentang kehidupan harian di Kerdau?

Di Kerdau (dalam kawasan Parlimen Kuala Krau), kehidupan masyarakat tidak dicampuradukkan dengan politik. Di sini, sama ada anda orang Pas atau UMNO sekalipun, kami saling ziarah menziarahi, apatah lagi jika ada kematian. Di sini, tiada sembahyang Jumaat dua iman.

Cuma, saya minta rakyat renung-renungkan tentang apa tujuan sesuatu pilihan raya itu diadakan. Proses demokrasi ini adalah untuk memilih wakil rakyat bagi membina kerajaan yang mampu dan diyakini boleh berkhidmat untuk rakyat.

Hanya yang saya khuatir ialah jika ada pihak yang hanya mahu seronok-seronok dalam pilihan raya kecil di Kerdau ini. Mereka tabur dakyah, fitnah dan ‘teka-teki’, kemudian kata ‘betul’, ‘ketawa berdekah-dekah’ dan ‘bertepuk tangan beramai-ramai’.

/hwa: utusan.com.my | um - 26/2/11

Tiada ulasan: