15 September 2011

Mohd. Zahid cabar pimpinan Pas

KUALA LUMPUR 14 Sept. – Pas dicabar mendesak kerajaan supaya menubuhkan suruhanjaya diraja bagi menyiasat kesahihan rakaman perbualan telefon berunsur seks yang dikaitkan dengan Timbalan Presidennya, Mohamad Sabu yang kini tersebar di YouTube.

Bekas Naib Ketua Angkatan Muda Parti Keadilan Rakyat (PKR), Mohd. Zahid Md. Arip berkata, ia bagi memastikan kebenaran dapat dibuktikan dalam isu berkenaan.

Baginya, beliau yakin rakaman perbualan tersebut 100 peratus menyerupai suara Mohamad atau Mat Sabu berdasarkan lenggok pertuturan.

“Saya telah mendengar rakaman perbualan seks tersebut dan saya yakin sepenuhnya ia suara Mat Sabu. Saya pernah berkongsi pentas ceramah dengan Mat Sabu sehingga cukup mengenali lenggok suara dan bahasa yang digunakan Timbalan Presiden Pas itu.

“Jadi, saya meminta seluruh kepimpinan Pas supaya mendesak kerajaan menubuhkan suruhanjaya diraja bagi menyiasat perkara ini agar kebenaran dapat ‘dihidangkan’ kepada rakyat,” katanya sinis kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas penyebaran rakaman perbualan telefon berunsur seks yang didakwa antara Mat Sabu dengan seorang wanita yang dipercayai dirakam semasa mereka menjalin hubungan intim pada 1994.

Sebelum ini Mohamad dan Normah Abdul Halim pernah ditahan atas tuduhan berkhalwat kerana berdua-duaan di bilik 121 Hotel Perdana, Kota Bharu, Kelantan.

Bagaimana kedua-duanya dibebaskan oleh mahkamah daripada tuduhan tersebut kerana kekurangan bukti. Normah pada masa itu berstatus isteri orang.

Mengenai tindakan Mat Sabu menjawab ‘tiada komen’ ketika diajukan persoalan itu, Mohd. Zahid berkata, ia bukan jawapan yang rakyat mahu dengar daripada seorang Timbalan Presiden Pas memandangkan dakwaan itu cukup serius dan perlukan jawapan yang jelas.

Pada masa sama, beliau juga hairan dengan perubahan sikap Mat Sabu yang tiba-tiba enggan memberi komen kepada pihak media berhubung isu tersebut kerana sepanjang mengenali pemimpin Pas itu, beliau seorang yang gemar bercakap.

“Mat Sabu sebelum ini tidak pernah mengeluarkan kenyataan tiada komen. Kalau tidak suka dengan soalan pemberita dia akan ‘menyerang’ wartawan yang bertanya. Saya pelik dengan sikapnya kali ini,” katanya.

/hwa: utusan.com.my | 15/9/11

Tiada ulasan: