29 April 2012

Apa muslihat penganjur? - Mohd. Jurit

KUALA LUMPUR 26 April - Tindakan penganjur perhimpunan Bersih 3.0 yang tetap berkeras ingin menggunakan Dataran Merdeka sebagai lokasi berhimpun dipersoalkan memandangkan pihak berkuasa menawarkan lokasi lain termasuk Stadium Nasional Bukit Jalil, di sini.
Setiausaha Gabungan NGO Malaysia (GNM) Mohd. Jurit Ramli berkata, keadaan stadium tersebut yang mempunyai infrastruktur lengkap termasuk tandas, tempat letak kereta dan ruang berhimpun perlu digunakan sewajarnya penganjur terbabit.
"Apa muslihat penganjur sehingga mereka bertindak menolak lokasi alternatif yang memudahkan orang ramai ini? Kenapa perlu menyusahkan lagi kehidupan warga kota yang pernah diuji dengan dua perhimpunan seumpama itu sebelum ini?.
"Setiap tindakan yang kita lakukan perlu berorientasikan rakyat. Rakyat menolak perhimpunan yang menyusahkan kehidupan harian mereka," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.
Beliau mengulas kenyataan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein yang menegaskan kerajaan tidak menghalang penganjuran perhimpunan aman di negara ini, namun, perhimpunan itu perlu diadakan di tempat dibenarkan setelah mengambil kira kepentingan orang ramai seperti di Stadium Merdeka atau Stadium Nasional Bukit Jalil.
Bagaimanapun, penganjur perhimpunan Bersih 3.0 menolak tawaran tersebut dan tetap berkeras untuk menjadikan lokasi tumpuan pelancong, Dataran Merdeka sebagai tempat berhimpun.
Justeru, Mohd. Jurit menyeru rakyat negara ini khususnya warga kota yang akan terjejas dengan perhimpunan itu agar tidak sesekali membenarkan ia diadakan di Dataran Merdeka.
"Tindakan mereka ini menunjukkan penganjur tidak memikirkan kepentingan umum seperti yang digembar-gemburkan sebelum ini. Mereka hanya ingin mengajar rakyat Malaysia mengamalkan undang-undang rimba yang memudaratkan kedaulatan undang-undang negara," ujarnya.
/HWA: utusan.com.my | 27/4/12

Tiada ulasan: