31 Mac 2013

Tindakan PAS tak mahu akui kesilapan dayus

Alor Setar: Kerajaan PAS Kedah perlu mengakui kesilapan mengenai pembinaan 11 daripada 12 masjid di negeri ini yang dimuatkan melalui buku propaganda Sayangi Kedah Sejahtera.

Pengerusi Pembangunan Persekutuan Negeri Kedah, Datuk Mohd Johari Baharum, berkata kepimpinan PAS seharusnya memohon maaf jika parti itu benar-benar mengamalkan pemerintahan cara Islam seperti dilaungkan mereka sebelum ini.
“Kalau saya jadi Menteri Besar (Datuk Seri Azizan Abdul Razak) saya malulah ambil nama atas benda yang kita tidak buat. Ia sekali gus membuktikan bahawa mereka bukan kerajaan yang bertanggungjawab.
"Kalau saya jadi Menteri Besar (Datuk Seri Azizan Abdul Razak) saya malulah ambil nama atas benda yang kita tidak buat," Mohd Johari Baharum, Pengerusi Pembangunan Persekutuan Negeri Kedah"
Tak mahu akui
“Tindakan mereka yang tidak mahu mengakui kesilapan tidak ubah seperti seseorang yang dayus,” katanya kepada pemberita selepas menghadiri program BN bersama rakyat di kawasan Parlimen Kubang Pasu, di sini, semalam.

Pada majlis itu, beliau yang juga Ahli Parlimen Kubang Pasu menyerahkan sumbangan RM15,642 kepada Tabung Wira Lahad Datu Media Prima di Kolej Matrikulasi Changlun, di sini.

Sumbangan itu dikutip ahli UMNO bahagian Kubang Pasu bertujuan meringankan beban waris dan keluarga 10 anggota keselamatan yang terkorban dan tercedera selepas bertempur dengan pengganas di Lahad Datu dan Semporna, Sabah.

Pusat bina 11 masjid
Mohd Johari yang juga Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, turut mencabar Azizan bersemuka bagi menyelesaikan masalah berkenaan, sekali gus merungkaikan kekeliruan yang melanda rakyat Kedah kini.

“Saya cabar Azizan... Kalau dia berani, kita bersemuka di mana-mana saja. Saya bersedia dan akan bawa semua dokumen membuktikan kerajaan Pusat yang membina 11 masjid di Kedah sepanjang lima tahun lalu,” katanya.

PAS Kedah melalui buku Sayangi Kedah Sejahtera mendakwa membina sebanyak 12 masjid sejak pentadbiran parti itu di Kedah, walaupun hakikatnya pembinaan rumah ibadat itu adalah melalui peruntukan kerajaan Pusat menerusi Unit Penyelarasan Pelaksanaan (ICU).
 
/hwa: bharian.com.my | 31/3/13

Tiada ulasan: