30 April 2013

Nik Aziz diminta isytihar harta

Oleh Nor Fazlina Abdul Rahim 
Nik Aziz diminta isytihar harta 
Ibrahim menunjukkan bukti dokumen 27 lot tanah yang didakwa dimiliki Nik Aziz di Kota Bharu, semalam. - Foto Nik Abdullah Nik Omar
***** 
Ibrahim dakwa Tok Guru ada tanah RM10 juta
Kota Bharu: Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Aziz Nik Mat dan isterinya diminta mengisytiharkan harta berikutan didakwa memiliki 27 lot tanah di sekitar Kota Bharu yang nilainya membabitkan lebih RM10 juta.
Nik Aziz didakwa memiliki 14 lot tanah di Bandar Baru Tunjung, manakala isterinya, Datin Tuan Sabariah Tuan Ishak memiliki 13 lot di sekitar Kota Baru termasuk dua daripadanya dipajak kepada PETRONAS selama 40 tahun untuk membina stesen minyak PETRONAS di Pulau Melaka.

Pendedahan itu dibuat calon Bebas dari Parlimen Pasir Mas, Datuk Ibrahim Ali yang mendakwa mendapat maklumat mengenai pemilikan tanah Nik Aziz itu sebulan lalu, selepas menerima satu sampul surat mengandungi senarai tanah dan salinan geran milik Nik Aziz dan isterinya.

Tunjuk bukti
Ibrahim turut menunjukkan bukti pemilikan harta Nik Aziz dan Tuan Sabariah hasil carian rasmi yang dibuat di Pejabat Tanah dan Jajahan Kota Bharu.

Ibrahim berkata, beliau memperoleh bukti itu apabila satu sampul surat yang berisi dokumen berkenaan yang diletakkan di dalam peti surat di rumahnya di Taman Mimi, Pasir Pekan, di sini, sebulan lalu.
Katanya, beliau amat terkejut selepas membaca kandungan surat berkenaan dan menganggap hanya surat layang, namun selepas berbincang dengan peguam dan rakan-rakan, Ibrahim nekad menyiasat kandungan senarai berkenaan dan hasilnya sangat mengejutkan. 
 
http://o.bharian.com.my/bharian/articles/NikAzizdimintaisytiharharta/Article/ | hwa - 30/4/13

Tiada ulasan: