2 Julai 2008

Bersumpah Atas Kenyataan Orang Lain : Agenda Atau Masalah Psikologi?

Posted on Friday, June 27 @ 11:47:44 MYT
Kunta Kinte Malaysia
Jika sepuluh fakta hanya satu yang betul, ramai yang cepat lupa sembilan pembohongannya. Inilah modus operandi Raja Petra Kamaruddin. Beliau menjadi penglipurlara dan penulis hikayat yang mengadunkan fakta-fakta dengan fantasi dan ilusinya.
Sama ada ia disengajakan atau merupakan terbitan alam bawah sedarnya, hanya pakar psikologi sahaja boleh menilainya.
Cuma kali ini memang melucukan apabila beliau membuat pengakuan bersumpah bersandarkan cakap orang lain atau sumber-sumber tertentu.
Manusia jenis apakah yang bersumpah atas maklumat orang lain bukannya melalui pengalaman atau penglibatan beliau sendiri? Jika ia bersandarkan maklumat orang lain, ini bermakna beliau mempunyai saksi. Apa perlunya akuan bersumpah jika telah mempunyai saksi?
Atau akuan bersumpah ini sekadar smear campaign menentang Datuk Seri Najib sahaja tanpa saksi dan bukti.
Akuan bersumpah selalunya dibuat jika seseorang itu sendiri terlibat dan mempunyai jalan sukar untuk membawa saksi dan bukti kukuh mengesahkan penglibatan beliau. Ini amat berbeza dengan Raja Petra yang hanya membuat akuan bersumpah atas cakap-cakap gosip orang lain.
Jika pada tahun 1999, Raja Petra dan penyokong reformasi menolak pengakuan bersumpah Penolong Gabenor Bank Negara, Datuk Abdul Murad, tentulah kenyataan bersumpah Raja Petra ini lebih rendah dan marhaen taraf akuan bersumpahnya.
Ini kerana Raja Petra hanya mendengar cakap orang orang lain. Sebaliknya Abdul Murad membuat akuan bersumpah bersandarkan penglibatan langsung beliau dalam mengurus berpuluh juta ringgit wang Datuk Seri Anwar Ibrahim.
Jika raja Petra dulu menolak akuan berumpah Murad, apa perlu kita mempercayai akuan bersumpah raja Petra yang jauh lebih daif nasnya.
Dalam Pengakuan Bersumpah Raja Petra ini hanya ada watak-watak yang menjejak realiti tetapi fakta-faktanya hanyalah ilusi semata. Raja Petra menggabungkan watak-watak ini untuk menjadikan ia seolah-olah kisah benar.
Lihat sahaja apa yang dicari oleh para blogger ialah benarkah wujud watak-watak seperti Aziz dan Norhayati. Apabila wujud watak-watak ini mereka lantas mempercayai fakta yang dibawa oleh Raja Petra.
Kita pasti apabila dibawa cerita-cerita bahawa tulisan beliau tidak boleh dipercayai, beliau akan menulis mengungkit cerita-cerita dalam kelambu yang beliau tulis akhirnya menjadi kebenaran kemudiannya.
Memang benar ada cerita-cerita beliau yang tidak diketahui umum akhirnya menjadi kenyataan kemudiannya. Tapi banyak juga cerita-cerita beliau merapu dan tidak pernah menjadi kebenaran kemudiannya.
Akuan bersumpah Raja Petra tidak lebih daripada usaha beliau mengalih isu perpecahan Pakatan Rakyat hari ini dan juga menarik simpati orang ramai terhadap kes beliau memfitnah Polis kononnya mempunyai tempat melakukan pembunuhan "Killing field."
Selebihnya, dengan mengaitkan Sultan, Isteri TPM, Menantu PM dan pegawai tentera, maka beliau berharap kes beliau akan digugurkan bagi mengelak kesemua ini dipanggil menjadi saksi untuk Bicara dalam Bicara jika Mahkamah mengambil berat akuan bersumpah karut beliau itu.
Jika dilihat dari sudut psikologi, Raja Petra mungkin memerlukan perhatian yang lebih, justeru beliau cuba menjadikan kes perbicaraan beliau besar dan gah seperti mana perbicaraan anwar Ibrahim dahulu.
Bayangkan jika Sultan pun terpaksa datang ke Mahkamah untuk memberi keterangan dalam perbicaraan Raja Petra tentulah beliau sendiri akan mengisytiharkan perbicaraan beliau sebagai Trial of the century.
Sama ada Raja Petra ada agenda atau masalah psikologi, hanya masa akan menentukan.
Namun buat masa ini cukuplah kita katakan kepada raja Petra, "Satu kebenaran tidak boleh menjadikan sembilan pembohongan lagi juga sebuah kebenaran."
- pemudaumno online.

Tiada ulasan: