2 Julai 2008

Isu Seleweng Dana Makin Terbongkar : Tan Sri Khalid Mula Terperangkap

Posted on Tuesday, July 01 @ 19:31:04 MYT
Oleh Adnil Mohd

Shah Alam -- Walaupun baru mencapai 100 hari Pakatan Pembangkang menerajui Selangor pelbagai kepincangan satu persatu didedahkan.
Terbaru Bekas Ketua Angkatan Muda Parti Keadilan Rakyat (PKR) Mohamad Ezam Mohd Nor tampil hari ini membuat laporan kepada Badan Pencegah Rasuah (BPR) berhubung dakwaan salah guna kuasa pejabat Menteri Besar Selangor mengenai sumbangan sempena sambutan 100 hari kerajaan Pakatan Rakyat Selangor.
Jika sebelum ini Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim berdolak dalik dalam isu ini termasuk alasan kurang bernasib baik atau tidak sengaja namun laporan Ezam ini mendedahkan segalanya.
Ezam bukan membuat dakwaan membuta tuli sebaliknya laporan beliau beserta dokumen berkaitan dakwaan salah guna kuasa itu yang diserahkan kepada Pengarah BPR Selangor, Ja'afar Mahad.
Ini sekaligus menutup dakwaan atau tuduhan yang menyatakan Ezam berbohong semasa mendedahkan mengenai perkara itu sebelum ini.
Kata Ezam, "Saya lihat tuduhan bohong itu sebagai tuduhan yang serius dan mencabar kredibiliti saya, jadi sebab itu saya hadir hari ini.
"Saya nak tunjukkan letter head (kepala surat) surat ini yang jelas tunjukkan letter head pejabat Menteri Besar Selangor dan nombor faks yang masuk ke syarikat yang diminta memberi sumbangan ialah nombor faks pejabat Menteri Besar Selangor.
"Jadi ia jelas gunakan pejabat Menteri Besar Selangor untuk mendapat umbangan bagi parti dan individu yang bagi saya jelas berlaku salah guna kuasa," katanya.
Justeru cubaan Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim untuk menutup isu ini apatah lagi dengan alasan “kurang bernasib baik atau tidak sengaja” jelas satu percubaan memutar belit.
Alasan yang diberikan Tan Sri Khalid juga nyata tidak masuk akal kerana setiap sumbangan kepada penganjur pasti dibuat melalui cek.
Jika permintaan sumbangan untuk akaun kerajaan negeri, mana mungkin sumbangan atas nama Parti Keadilan Rakyat?
Jelas sekali unsur jenayah pecah amanah atau Criminal Breach Trust (CBT) ini telah dirancang dengan baik sekali oleh kumpulan tertentu. Jika tidak bagaimanakah cek-cek tersebut dimasukkan ke dalam akaun PKR?
Perbuatan ini mula terbongkar apabila Ezam mendedahkan tindakan penganjur sambutan 100 hari pemerintahan kerajaan campuran di negeri itu yang memasukkan wang sumbangan syarikat swasta bagi program itu ke dalam akaun PKR.
Tindakan itu menimbulkan rasa kurang senang pengerusi penganjur sambutan itu, Datuk Dr Hassan Ali yang juga Pesuruhjaya Pas Selangor.
Yang nyata program sambutan 100 hari itu bukan program parti tetapi program kerajaan yang mengunakan dana kira-kira RM200,000 yang merupakan wang pembayar cukai.
- pemudaonline.

Tiada ulasan: