18 Februari 2009

Tindakan Speaker Sivakumar 'Kelakar' - Nazri

By: Ramjit
KUALA LUMPUR, 18 Feb (Bernama) -- Sambil menyifatkan tindakan speaker Dewan Undangan negeri (DUN) Perak V. Sivakumar hari ini sebagai kelakar, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nazri Aziz, berkata speaker itu berkelakuan mempersenda dewan berkenaan.
Nazri berkata, seluruh episod itu adalah satu "komedi" kerana keputusan oleh Sivakumar itu "amat tidak masuk akal".
Dalam tindakan di luar jangkaan sama sekali itu, Sivakumar menggantung dan melarang Menteri Besar Datuk Dr Zambry Abdul Kadir dan anggota exconya dari menghadiri sesi DUN Perak selama 18 bulan berkuatkuasa serta merta.
Pergolakan terbaru dalam kemelut politik Perak ini tercetus selepas speaker memutuskan bahawa Zambry dan enam exconya telah menghina DUN."Speaker bertindak sendiri menjadi hakim dan juri sedangkan beliau tidak langsung mempunyai bidang kuasa itu.
"Ini benar-benar kelakar dan satu persendaan dalam seluruh episod," kata Nazri pada sidang akhbar di bangunan Parlimen di sini.
"Saya rasa untuk menghentikan ini semua, anggota-anggota DUN Barisan Nasional hendaklah ke mahkamah untuk menyelesaikan kebuntuan dan menjelaskan situasi," kata Nazri.
-- BERNAMA, 8 Februari, 2009 21:43 PM

Tiada ulasan: