9 Mac 2010

Tokoh ulama sokong Harussani

BERNAMA - 09/03/10
TUMPAT 8 Mac - Tokoh ulama terkenal Kelantan, Abdullah Saamah, mahu umat Islam melihat kenyataan oleh pemimpin agama, termasuk mufti yang dilantik kerajaan, dalam konteks yang lebih luas dan bukan melihat dari sudut politik sahaja.
Abdullah, yang juga pengetua sekolah pondok, Madrasah Al-Najmiah Tebing, Pengkalan Kubor di sini, berkata, menjadi tanggungjawab seseorang ulama menyampaikan ajarannya berdasarkan ilmu dan pengetahuan yang ada walaupun ia dilihat lebih condong kepada parti pemerintah.
Menurutnya, anggapan pihak tertentu kononnya ulama yang menyokong kerajaan sebagai ejen sesebuah parti politik adalah tidak wajar dan bercanggah dengan ajaran Islam sebenarnya.
Beliau menyokong kenyataan Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria yang dilihatnya lebih menjurus ke arah perpaduan umat Islam walaupun tidak disenangi parti pembangkang.
"Saya menyokong pandangan Mufti Perak itu kerana dia bercakap berasaskan kepada kebenaran mengikut ajaran Islam dan bukannya berpihak kepada sesebuah parti politik," katanya.
Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Mursyidul Am Pas Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat semalam yang menyifatkan Harussani sebagai ejen UMNO kerana Mufti Perak itu mempersoalkan keengganan Pas menerima cadangan pembentukan kerajaan perpaduan antara Pas dan Barisan Nasional di Perak selepas pilihan raya umum pada Mac 2008.
Menurut Abdullah, mereka yang menganggap Harussani sebagai ejen UMNO lebih condong kepada politik kepartian.
Beliau berkata, mereka yang melihat sesuatu perkara daripada aspek politik sempit akan hanya menerima pandangan puak mereka sahaja.
/hwa-utusan.

Tiada ulasan: